Google wil shopping makkelijker maken in Foto’s en Chrome
Toegeven, online shopping is misschien niet het eerste dat bij je opkomt als je aan de kerntaken van Google denkt. Toch is het duidelijk dat de zoekgigant ook wat de ervaringen van zijn online shops betreft stappen vooruit wil zetten. Een eerste nieuwe functie komt naar Google Foto’s. Zo zal je na een toekomstige update de optie krijgen om ‘binnen een screenshot te zoeken’. Stel dat het om een bekende voetballer gaat die een bekend kledingmerk draagt, dan zal Google de bewuste producten proberen vinden.
Shopping-assistentie
Daarnaast zal Google via Chrome een oogje in het zeil helpen houden bij je onlinewinkelgedrag. Wanneer je een nieuwe tab opent, kan je de browser al je gevulde winkelmandjes laten zien die je (nog) niet afrekende. Het is ogenschijnlijk niet de bedoeling om je meer te doen kopen. De functie is volgens Google louter bedoeld als geheugensteuntje voor de chaotische surfer. We hopen althans dat die functie zichzelf niet te erg zal opdringen en dat die eenvoudig uit te schakelen is.
Google zei ook dat het zijn partnerschap met Shopify verder zal uitbreiden. De verkopers in het netwerk dat maar liefst 1,7 miljoen leden telt, krijgen meer mogelijkheden om hun producten aan te bieden via Google Zoeken, YouTube en andere kanalen. Tot slot wil de zoekreus de klantenkaart-programma’s integreren in Google-accounts van zijn gebruikers. Die informatie wordt dan gebruikt om tijdelijke deals mee in overweging te nemen bij voorgestelde producten.
Lees ook: Google Maps voegt meer detail toe aan kaarten en Live View