Apple stelt lancering Podcasts abonnementen uit
Apple kondigde eind april tijdens Spring Loaded een nieuw abonnementensysteem voor de Apple Podcasts-app aan. Podcast creators zouden daarbij zelf losse abonnementen voor hun producties kunnen aanbieden met exclusieve content en daar ook zelf een maandelijkse prijs voor bepalen. In ruil voor al dat moois hoeven ze een commissie van slechts 30% voor elk verkocht abonnement af te staan van Apple. Vanaf het tweede jaar halveert Apple de commissie.
Normaal gesproken zou het nieuwe abonnementensysteem gelanceerd worden met de uitrol van iOS 14.6. Apple Podcasts kreeg al een kleine make-over, maar de nieuwe abonnementen geraakten nog niet tijdig op punt. Dat lag aan een probleem met Apple Podcasts Connect, het dashboard waarmee creators nieuwe podcastafleveringen kunnen uploaden en kunnen volgen hoe goed hun podcasts worden beluisterd. Sinds de laatste update ondervonden veel creators toegangsproblemen. Apple heeft daarom via een mail aan creators laten weten de lancering van het nieuwe abonnementensysteem nog even uit te stellen. Volgens 9to5Mac zal dat uitstel niet te lang duren en kunnen creators vanaf ergens in juni beginnen met de abonnementen uit te werken.
Spotify is Apple te snel af
De aankondiging van Apple Podcasts was nog maar net gedaan of grote rivaal Spotify kwam al met de tegenzet. De Zweedse streaminggigant was al langer aan het denken aan speciale podcastabonnementen. Toen Apple hun systeem voorstelde had Spotify duidelijk inspiratie gevonden. Het abonnementensysteem van Spotify werkt nagenoeg identiek als dat van Apple, met één groot verschil: Spotify vraagt geen commissie op de abonnementen (tot 2023 althans). Daarmee hoopt Spotify content creators natuurlijk voor hen zullen kiezen. Spotify heeft zijn abonnementensysteem al wel kunnen lanceren in de Verenigde Staten.