Google FLoC nu beschikbaar in Chrome Canary
Sinds deze week kunnen gebruikers van Google Chrome Canary voor het eerst het nieuwe advertentiesysteem uittesten. FLoC of Federated Learning of Chohorts is een nieuwe privacyvriendelijke manier van online adverteren. Het systeem maakt deel uit van de Privacy Sandbox die Google 2 jaar geleden lanceerde. Het verschil met cookie-advertenties is dat gebruikers niet meer actief gevolgd worden met cookies maar dat ze algemeen in groepen worden ingedeeld op basis van interesses.
Google FLoC
FLoC is niet geheel vrij van kritiek. Heel wat grote browsers lieten al weten het nieuwe systeem liever te weren. Toch zet de zoekmachinegigant voort. Wie wil kan met de flag chrome://flags/#privacy-sandbox-settings-2 de nieuwe toolset in Chrome Canary al testen. Je krijgt dan in de privacy-instellingen een nieuw tabblad te zien waarbij je meteen ook kan zien of de proeffuncties geactiveerd zijn.
Als je doorklikt krijg je dan extra informatie te zien waarbij Google claimt dat het FLoC-systeem deel uitmaakt van nieuwe technologieën om gebruikers te beschermen tegen tracking. Bovenaan kan je met een eenvoudige knop de proeffuncties in- of uitschakelen en onderaan kan je Federated Learning of Cohorts dan weer in- of uitschakelen. Je hebt als gebruiker dus controle over beide systemen. Momenteel zijn ze nog in een testfase, toch komt de vraag nu naar boven “wat als je FLoC uitschakelt?”. Zal Google je dan werkelijk niet meer volgen en ben je dus bijgevolg niet meer bereikbaar voor adverteerders? Het lijkt ons alvast onwaarschijnlijk.