FLoC Microsoft Edge

Nu ook ook techgigant Microsoft op de kar springt tegen Googles FLoC, heeft het nieuwe advertentiesysteem nog maar weinig fans. Al is het voorlopig.

Advertentie

Nadat Google een tijd geleden bekend maakte dat zijn nieuwe antitrackingmethode FLoC in testfase ging, zijn heel wat browsers in actie geschoten. Het begon met kleinere browsers en zoekmachines als DuckDuckGo die het nieuwe advertentiesysteem van Google zijn gaan blokkeren. Althans, dat doen de meeste platformen wel voorlopig. Ook Microsoft is nu op die kar gesprongen, schrijft BleepingComputer deze week.

FLoC in Edge

Omdat Edge een browser is die gebaseerd is op het Chromiumplatform, zal FLoC daar standaard op aanwezig zijn. Maar nu blijkt dat Microsoft dat nieuwe systeem (nog) niet lust. Maar de gigant wil ook consequent zijn en stelt ook dat andere identiteitstracking zoals vingerafdrukken of andere niet meer zal toestaan. Een specifieke reden om FLoC te weren geeft het niet, maar vermoedelijk wil Microsoft nog afwachten.

We schreven intussen al enkele keren rond Google FLoC. Het nieuwe advertentiesysteem moet ervoor zorgen dat adverteerders zich privacyvriendelijker kunnen richten. Google heeft daarvoor een Privacy Sandbox opgericht waarvan FLoC een onderdeel is. De bedoeling is om gebruikers te gaan opdelen in cohorten op basis van interesses, likes en ga zo maar door. FLoC wil dus afstappen van het huidige verhaal waarbij adverteerders gebruikers volgen op basis van cookies.

Het nieuwe systeem moet dus privacyvriendelijker zijn. Maar waarom zijn zoveel zoekmachines en browser dan kritisch tegenover de Privacy Sandbox? Heel wat bedrijven, waaronder ook de EFF, zeggen dat het nieuwe systeem echt niet goed is. Op basis van dat negatief advies zijn heel wat platformen, zoals Brave browser en Vivaldi, ook al in actie geschoten.