Facebook lanceert Live Audio Rooms en podcastdienst
De Live Audio Rooms van Facebook volgen het concept van Clubhouse en Twitter Spaces. Conversaties worden live in de app gestreamd en beheerders kunnen deelnemers uitnodigen om met hen een praatje te slaan. Facebook lijkt bijzonder veel belang te hechten aan de nieuwe social trend, want de audioconversaties zullen gepromoot worden bovenaan het traditionele nieuwsoverzicht en de Stories. Facebook gaat het nieuwe format uitrusten met creator-vriendelijke features. Zo zullen streamers ‘Stars’ kunnen kopen. Dat zijn in-app-geschenkjes waarmee influencers hun streams te gelde kunnen maken.
Content zelf reguleren
Opmerkelijk is dat Facebook voor het controleren van de inhoud een beroep wil doen op een automatisch systeem. Het zal aan de gebruikers zijn om verdachte content te melden. Net als bij Clubhouse zal de gastheer bepalen wie er aan het woord komt of accounts die zich niet aan de regels houden kunnen buiten zwieren en rapporteren.
In eerste instantie gaat niet zomaar iedereen een room kunnen aanmaken. Facebook zal in het begin geverifieerde publieke figuren en betrouwbare accounts aan zet laten als gastheer. Los daarvan zal iedereen kunnen luisteren naar de gesprekken, of aan het woord komen, zolang je maar een uitnodiging krijgt.
Daarnaast wil Facebook de Live Audio Rooms ook stevig gaan integreren in zijn Groepen. De beheerders ervan kunnen de audiostreaming-feature activeren voor alle leden van de (besloten) groep. In een eerste fase zullen alleen selecte Groepen de nieuwe functie kunnen uitproberen, waarna die overal uitgerold wordt.
Podcasts
Naast de rooms zullen Zuckerberg en co stilaan podcasts beschikbaar maken op Facebook. Het is de bedoeling om fans naar afleveringen te laten luisteren terwijl ze verder door de sociale netwerksite scrollen. Het moet hen dus langer aan het platform kunnen kluisteren. Ook hier start Facebook met een beperkte content, die gaandeweg uitgebreid wordt.
Het mag dus duidelijk zijn dat Facebook de trein niet wil missen en zijn eigen aanbod wil hebben om te concurreren met Clubhouse. Twitter ging eerder al mee in de hype met Spaces, terwijl Spotify onlangs zijn Greenroom lanceerde.
De nieuwe features zullen eerst in de VS uitgerold worden en voor een select publiek. Wanneer wij ermee aan de slag kunnen, is afwachten.