Volvo onthult prototype zelfrijdende truck
De zelfrijdende truck werd ontwikkeld voor lange ritten in de Verenigde Staten, aldus de constructeur. Dat is een duidelijk onderscheid met voorgaande proefversies, die het op bescheiden tripjes hielden. De nieuwe variant van Volvo’s VNL ziet er vertrouwd uit, maar heeft wel een hele reeks nieuwe sensoren aan boord om zich te oriënteren en veilig te navigeren. Daarvoor zorgt de virtuele Aurora Driver. Die omvat alle technische snufjes die nodig zijn om de menselijke chauffeur te vervangen.
Volvo gaf nog niet veel technische details vrij, maar gaf alvast mee dat de grote oplegger de VNL-veiligheidsfeatures, zoals Volvo Dynamic Steering en de geautomatiseerde versnellingsbak verder zal upgraden om een menselijke bestuurder helemaal overbodig te maken. De kans dat de truck op de snelweg in de problemen komt, zou bijna onbestaande moeten zijn. Volvo en Aurora gaven eerder al aan dat ze level 4-autonomie wilden bereiken in een beperkt aantal situaties (waarbij geenenkele menselijke tussenkomst nodig is of kan zijn).
Zelfrijdende truck in Europa
Ook in Europa zijn al autonome vrachtwagens in gebruik genomen. Dat is het geval in Volvo’s thuisland Zweden en Noorwegen. Ook die beperkten zich tot dusver tot kleine afstanden tussen laad- en lospunten en duidelijke gedefinieerde routes. Het nieuwe prototype moet in staat zijn om ook over langere afstanden en complexere routes ladingen heen en weer te brengen.
De constructeur gaf niet aan wanneer het prototype precies de baan zal opgaan of wanneer dat voor de productiemodellen het geval gaat zijn. Om autonoom rijden mogelijk te maken moet Volvo ook nog kunnen terugvallen op een wettelijk kader, dat in de VS alleen nog maar voorziet in testsituaties. Toch is het nieuwe prototype alvast een belangrijke stap richting autonoom vrachtverkeer.