Is wagenhype Rivian op weg naar Nederland?
De geruchten dat het Amerikaanse wagenbedrijf Rivian in Nederland gaat neerstrijken worden steeds concreter. Via twee dochterondernemingen heeft de producent van elektrische pick-up trucks al twintig medewerkers in Nederland. Financieel Dagblad lanceerde een week geleden het gerucht dat het wagenbedrijf mogelijk haar eerste Europese kantoor dan zou neerzetten in Amsterdam. Een productiefabriek in Nederland openen klinkt dan ook als een logische vervolgstap.
De Nederlandse krant De Limburger schrijft dat Rivian hiervoor in gesprekken is met VDL Nedcar. Dit is een onafhankelijke autoproducent die in het verleden wagens produceerde voor DAF, Volvo, Smart, Mitsubishi en Mini. De fabriek zit echter in nauwe schoentjes nadat BMW het contract voor de productie van Mini’s niet meer verlengde. VDL Nedcar hoopt nu dus om Rivian naar de fabriek in het Limburgse Born te halen. Al zou een overname van de fabriek ook een mogelijk scenario zijn dat op tafel ligt. Een delegatie van VDL Nedcar reist deze maand af naar Illinois om een deal te beklinken. Eerder grepen ze naast een samenwerking met Canoo, een andere Amerikaanse fabrikant in elektrische wagens.
Rivian: de nieuwe Tesla
Rivian is de hype van het moment in de auto-industrie. Het wagenbedrijf wil op termijn een geduchte concurrent zijn voor Tesla. Op de beurs wordt enorm veel verwacht van de elektrische pick-up trucks. Met een beurswaarde van 153 miljard dollar is het bedrijf nu al meer waard dan Volkswagen. Dat is zeer opvallend, aangezien Rivian nog maar tien jaar bestaat en pas in september haar allereerste wagen wist af te werken. Het aanbod bestaat voorlopig uit twee types elektrische pick-up trucks: de R1T en R1S. Ter vergelijking: de beurswaarde van Tesla overschreed recent de magische grens van 1 biljoen dollar. Rivian heeft dus nog wel een achterstand in te halen.
- Lees ook: Eerste elektrische pick-up van Rivian rolt van de band
Dat Rivian uitbreidingsplannen voor Europa en China koestert, was al lang geen geheim meer. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Nederland concurrentie heeft om het wagenbedrijf binnen te halen. Onder meer het Verenigd Koninkrijk en Duitsland proberen Rivian het hof te maken. Moesten RJ Scaringe en de zijnen kiezen voor die laatste, dan zouden ze buren kunnen worden van hun rivaal Tesla, dat onlangs haar Gigafabriek in Berlijn feestelijk opende.