Volvo schrapt Gent als locatie voor bouw batterijfabriek
Vlaanderen valt af in de selectieprocedure van Volvo voor de bouw van een nieuwe batterijfabriek. Dat heeft de Zweedse top van de Volvo Car Corporation bevestigd aan het persagentschap Belga. De haven van Gent was op een shortlist van vier locaties geraakt om de batterijsite neer te zetten, maar valt finaal dus toch af. Waarom Volvo beslist heeft om de batterijfabriek toch niet in ons land neer te zetten en welke locatie dan wel uit de bus zal komen, is onbekend.
Gent speelt nochtans een belangrijke rol in de strategische plannen van Volvo om volledig over te schakelen naar elektrische wagens. Vanaf 2030 wil de Zweedse wagenfabrikant uitsluitend nog auto’s met een elektrische motor bouwen. De huidige elektrische modellen worden bijna uitsluitend in Gent geproduceerd, waaronder de XC40 Recharge. Het leek dus als een logische zet van Volvo om de productie van batterijen en elektrische wagens binnen dezelfde regio te houden.
Gemiste kans
Er heerst dan ook enige teleurstelling binnen de haven van Gent dat ze het prestigieuze project niet hebben kunnen binnenhalen. “Zo’n grote investering komt niet elk jaar langs”, zegt Johan Bresseleers van het overkoepelende havenbedrijf Nort Sea Port aan VRT NWS. Naast enkele miljoenen die Volvo zou pompen in de Vlaamse economie werd verwacht dat de bouw van de fabriek ook rond de 300 nieuwe jobs zou gecreëerd hebben. Vlaams minister-president Jam Jambon reisde in oktober nog in hoogsteigen persoon af om de top van Volvo te overtuigen om voor Vlaanderen te kiezen, maar dus zonder resultaat.
In de Volvo-fabriek in Gent werken vandaag ongeveer 7.000 arbeiders. Als de fabriek op volle capaciteit kan draaien, rollen er enkele honderdduizenden auto’s per jaar van de band. Dat aantal zal dit jaar wellicht wat lager liggen. Zoals zoveel autobouwers voelt Volvo de gevolgen van de aanhoudende chiptekorten. De voorbije weken moest Volvo de productieband meermaals stilleggen