De gamingvoorspellingen voor 2022 volgens Jack Buser van Google
Het jaar 2022 zal ongetwijfeld veel verrassingen met zich meebrengen, maar één ding is nu al zeker: volgend jaar rond deze tijd zullen er wereldwijd miljoenen meer gamers zijn. Dat is te danken aan de subtiele technologische groeifactoren van de sector, die steeds sterker worden.
Gamen is niet langer een nichehobby; het is wereldwijd, mainstream entertainment. In 2020 waren er wereldwijd 3,1 miljard gamers. Naar schatting zullen er in 2024 nog eens zo’n 500 miljoen bijkomen. Met een wereldbevolking van 7,7 miljard is dat bijna de helft van de planeet. De inkomsten van gaming in 2021 kunnen oplopen tot 175 miljard dollar, wat waarschijnlijk meer is dan films, muziek en boeken samen. Het is een kracht die uniek is voor deze sector, aangedreven door de manier waarop creators nieuwe technologieën inzetten. De algemene vooruitgang die we zien, van prijsstelling en opkomende markten tot back-end computing en delivery, wijst erop dat de sector nog verder groeien, op het vlak van onder meer artificiële intelligentie en netwerken op planetaire schaal.
Een oud bordspel
Het is geen verrassing dat videogames een big business zijn geworden. Het spelen van spellen is een van onze diepste menselijke expressies. Er is een 4.500 jaar oud bordspel dat mensen vandaag nog steeds spelen – een bewijs van de menselijke liefde voor het testen van de eigen slimheid, het aanscherpen van het reactievermogen, het opbouwen van vertrouwen, of gewoon ter ontspanning. Videogames bieden dit allemaal en al tientallen jaren maken videogamemakers gebruik van de meest geavanceerde computertechnologie om hun games steeds beter te maken. We zagen hoe elektronisch pingpongen veranderde in het beschieten van asteroïden, of hoe eenvoudige (maar iconische) 2D-sprites evolueerden tot geloofwaardige, expressieve 3D-personages. Dat alles heeft geleid tot de meeslepende werelden waar tientallen miljoenen mensen vandaag in gamen.
Maar er is nog meer op komst. Ik werk op de cutting edge van gametechnologie, waarbij ik ‘s werelds grootste gamemakers toegang bied tot krachtige cloud computing, een wereldwijd netwerk met lage latentie, machine learning, artificiële intelligentie… Zoals gewoonlijk maken gameontwikkelaars gebruik van al deze tools en bouwen ze nieuwe verhaallijnen, nieuwe manieren om te spelen, nieuwe markten en nieuwe verbazingwekkende momenten.
En de gamemakers denken niet alleen aan de spelers, maar ook aan de kijkers. Steeds meer mensen kijken naar eSports en de makers gebruiken het medium om hun publiek op steeds meeslependere manieren te betrekken.
AI en ML verbeteren games en trekken op andere manieren nieuwe spelers aan. Deze technologieën zijn in toenemende mate verantwoordelijk voor alles van netwerkprestaties tot het wereldwijd matchen van spelers. Het delicate maar essentiële werk van nieuwkomers aanmoedigen en slechte actoren ontmoedigen, het optimaliseren van monetisatie, of het bouwen en uitbreiden van nieuwe speelomgevingen… het zijn AI en ML die erachter zitten.
Cloud streaming
Een ander belangrijk aspect waar we cloudtools in gebruik zien, is de coördinatie van de workflows van wereldwijde teams van ontwikkelaars. Het is niet meer alleen een kwestie van sneller bouwen, maar ook van effectiever samenwerken en reageren. De trend van op afstand werken, die zo sterk naar voren kwam tijdens de pandemie, was al aanwezig in een groot deel van de gamingindustrie, en wordt steeds meer een industriestandaard. Dat zal waarschijnlijk leiden tot een nog snellere en meer gediversifieerde ontwikkeling van games, waarbij wordt ingespeeld op de behoeften van nieuwe markten waar we een groei met dubbele cijfers zien.
Tools zoals cloud streaming, 5G en edge computing zullen het gebruik van game streaming, augmented reality en andere types van immersive gameplay waarschijnlijk versnellen. Als mijn metaverse geen games heeft, doe ik niet mee! We kijken naar een aantal spannende nieuwe ontwikkelingen in de komende maanden met een aantal grote spelers in de industrie. Stay tuned.
Als toonaangevende leverancier van oplossingen, tools en diensten aan gamebedrijven, is onze technische taak complex en wereldwijd. Gelukkig is onze missie eenvoudig: gamebedrijven helpen te transformeren om nieuwe wereldwijde kansen aan te grijpen met oplossingen op planetaire schaal. Technologie heeft de gamingindustrie tot verbazingwekkende hoogten gebracht en is de perfecte aanvulling voor geweldige verhalen en creatieve vindingrijkheid.
2022
Als veteraan die al tientallen jaren in de sector actief is, ben ik nog nooit zo onder de indruk geweest van wat technologie voor onze sector kan betekenen. Als we verder kijken dan 2022, wanneer we meer computing, meer AI, meer AR en meer innovatie rond gezonde en spannende games zullen zien, is er maar één zekerheid: meer groei.
Door Jack Buser, Director of Game Industry Solutions, Google Cloud