Google wil je Advertentie ID in Android elimineren
Android 12 betekent al een grote sprong vooruit op vlak van privacy voor het mobiele besturingssysteem. Via het Privacy Dashboard kan je machtigingen voor apps eenvoudig beheren en je kreeg eindelijk de mogelijkheid om je Advertentie ID uit te schakelen. In je Advertentie ID werden allerlei data over je telefoongebruik opgeslagen die goud waard zijn voor adverteerders. In een blogpost doet Google uitschijnen dat de Advertentie ID wel eens volledig zou kunnen verdwijnen in toekomstige versies.
Het Privacy Sandbox-initiatief van Google moet een nieuwe oplossing uitdokteren voor advertenties in Android die beter aansluit bij privacynoden van consumenten. Daarbij moet de gebruiker meer controle krijgen over hoeveel en welke data hij via zijn telefoon deelt met externe partijen. Het is in deze fase nog te vroeg om een beeld te krijgen van hoe dat nieuwe advertentiesysteem eruit zal zien. Ook lijkt er naar dat de Advertentie ID nog deel zal uitmaken van Android 13. Al wil Google in de nieuwe versie wel meer blijven inzetten op het verbeteren van de privacy.
Minder drastische aanpak dan Apple
Google zegt dat ze de invoer van een nieuw advertentiesysteem zeker niet willen overhaasten om appontwikkelaars tijd te geven zich aan te passen. Ze kiezen voor een minder drastische aanpak dan Apple. De iPhonegigant voerde in iOS 14.5 de verplichting voor appontwikkelaars in om aan consumenten te vragen hun data te delen. Gebruikers kunnen dus volledig zelf beslissen of ze de datakraan willen openzetten.
Een dergelijk advertentiesysteem is voor Google zelf ook helemaal niet interessant. Het technologiebedrijf is voor haar inkomsten nu eenmaal grotendeels afhankelijk van het verkopen van data aan adverteerders. De maatregelen van Apple vielen niet in goede aard bij digitale adverteerders. Meta claimt dat ze daardoor tot 10 miljard dollar per jaar aan inkomsten mislopen. Google wil in samenspraak met adverteerders een tussenoplossing uitwerken die zowel hun belangen als die van consumenten dienen.
Privacy Sandbox: wisselend succes
Met die gedachte lanceerde Google in 2019 de Privacy Sandbox. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat de producten en diensten van de techreus een betere reputatie krijgen op vlak van privacy zonder dat ze de portemonnee van Google schaden. De Privacy Sandbox neemt nu voornamelijk de webbrowser Chrome en de zoekmachine van Google onder handen, en daar komt Android nu ook bij. Een van de hoofdtaken van Privacy Sandbox is een alternatief vinden voor third-party-cookies, die Google tegen het einde van dit jaar volledig zou willen uitfaseren uit Chrome.
Die zoektocht verloopt met horten en stoten. Een eerste poging om cookies te vervangen door FLoC API draaide uit op een mislukking. FLoC API zou internetgebruikers opdelen in anonieme segmenten, maar het systeem was te onduidelijk. Nu probeert Privacy Sandbox het met Topcis API, een advertentiesysteem dat browserhistoriek onderverdeelt in thema’s.
- Hoe werkt Topics API? Je leest het hier
Advertentie ID uitschakelen
De impact die Privacy Sandbox zal hebben op Android is nog niet duidelijk. Voorlopig moeten we het dus nog stellen met de Advertentie ID. Heb jij geen nood aan gepersonaliseerde advertenties? Dan raden we aan dit uit te schakelen. Je kan je via het Google-menu in je instellingen afmelden voor advertentietracking (onder Advertenties). Via het privacymenu kan je het ook gewoon inperken. Let op: je zal wel nog altijd advertenties te zien krijgen.