Nieuws

‘Twitter is straks enkel toegankelijk als je betaalt’

blauw vinkje
Elon Musk wil dat twitteraars gaan betalen om actief te zijn op Twitter. Zonder abonnement zou je geen tweets kunnen lezen of plaatsen.

Elon Musk voerde de voorbije week als geen ander wijzigingen door in Twitter, zowel als organisatie als sociaal medium. Ongeveer 3.700 medewerkers verloren in een klap hun werk en de verificatie-optie werd verwerkt in het betalende Blue-abonnement.

De vraag is echter of dat voldoende is om Musk – momenteel de CEO van het sociale medium – tevreden te stellen. Platformer schrijft dat de topman denkt aan een ‘betaalmuur’ voor het gebruik van Twitter, dat vertelde een persoon bekend met de situatie tegenover de website.

De introductie van een betaalmuur voor Twitter zou mogelijk betekenen dat je een abonnement op Twitter moet nemen om berichten te plaatsen of lezen. Musk zou deze plannen hebben overlopen met zakenman en persoonlijk adviseur David Sacks. Of het duo serieuze plannen heeft om de muur door te voeren, is niet bekend. Een snelle introductie van dat abonnement ligt niet in de lijn der verwachting, gezien het Blue-team druk is met het doorvoeren van de recente wijzigingen.

Musk verliest op Blue-abonnementen

Ondanks dat Musk recent het tarief van Blue naar 8 dollar per maand verhoogde, zou dit volgens sommige Twitter-medewerkers onvoldoende zijn om de dienst rendabel te maken. Musk besloot namelijk om Blue-abonnees ‘de helft minder advertenties’ te tonen; dit besluit kost Twitter maandelijks tot 6 dollar per gebruiker in de VS. Tel het tarief van de App Store of Play Store daarbovenop en je houdt weinig tot geen winst over. Kosten voor de ontwikkeling van nieuwe functies zijn op dit punt niet eens meegerekend.

Het is daarmee de vraag of het Musk gaat lukken Twitter op korte termijn winstgevend te maken. Musk liet de voorbije week weten dat het platform dagelijks 4 miljoen dollar verliest. Dat was voor Musk zijn massaontslag aankondigde; hoeveel geld het bedrijf hiermee bespaart, is niet bekend.

Voor Musk is het terugwinnen van advertentiepartners een belangrijke manier om de winst op te drijven. Grote advertentiepartners keken met argwaansogen naar de overname van het platform door de Tesla en SpaceX-topman en kondigde een (tijdelijke) advertentiestop aan. Ondertussen probeert de miljardair het vertrouwen van adverteerders terug te winnen met een commissie die gaat toetsen welke content op Twitter mag staan en wie op het platform actief mag zijn.

ontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken