Twitter introduceert toch een ‘officieel’ vinkje
Na afloop van de midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten kunnen gebruikers straks het blauwe verificatie-vinkje aanschaffen. Twitter rekent Blue-abonnees daar 8 dollar per maand voor aan. Voor die verificatie hoeven gebruikers hun identiteit niet te laten verifiëren.
Dit leidde tot ophef onder de eigenaren van geverifieerde accounts waarvoor hun identiteit wel is gecontroleerd. Het vinkje werd door de wijziging in één klap niets meer waard. Twitter lijkt dat te willen oplossen met een officieel vinkje bij specifieke accounts.
Twitter gaat ‘full circle’
Esther Crawford, hoofd van Product Management bij Twitter, schrijft dat accounts die voor het Blue-systeem actief raakt een blauw vinkje hebben, de nieuwe badge krijgen. Crawford benadrukt daarbij dat men het vinkje niet kan aanschaffen en accounts niet zomaar dit officieel vinkje krijgen. Enkel accounts in de categorieën overheid, commerciële bedrijven, belangrijke journalistieke publicaties, uitgevers en publieke figuren kunnen dit vinkje krijgen.
De badge die op de profielen van geverifieerde gebruikers verschijnt heeft daarmee qua waarde veel weg van het voorgaande blauwe vinkje. Voor dat vinkje is voortaan echter geen verificatie nodig: het bedrijf bevestigt uit monde van Crowford dat het Blue-vinkje geen ID-verificatie vereist. Daarmee zal de waarde van dit vinkje dalen tot een erkenning als abonnee op Twitter.
Toch komt de originele bedoeling van Twitter’s verificatie hiermee in het gedrang. Het blauwe vinkje staat voor twitteraars namelijk synoniem aan een geverifieerd account. Voortaan moet men eerst in de biografie van accounts kijken of een account de verificatie-badge bevat. Hoewel dit nog altijd een controlelaag biedt, is de zichtbaarheid wel lager.
Lancering Blue-abonnement
Verwacht niet dat Twitter deze plannen nog zal terugtrekken. Elon Musk heeft de voorbije week vol ingezet op het Blue-abonnement en ziet het blauwe vinkje als cruciaal onderdeel daarvan. Degenen die het vinkje willen betalen daar straks dus 8 dollar per maand voor. In België en Nederland zal het abonnement voorlopig niet beschikbaar zijn.
Wanneer de Amerikanen het vinkje tegemoet gaan zien, is niet geweten. Twitter besloot eerder om de lancering tot na de midterm-verkiezingen uit te stellen. Die zijn inmiddels afgelopen, dus lijkt het pad vrij om het blauwe vinkje uit te delen. Het vernieuwde abonnement verlaagt bovendien de hoeveelheid advertenties in je tijdlijn en zorgt dat je reacties en vermeldingen een hogere prioriteit krijgen. Ook in de Twitter-zoekresultaten.