Remote Desktop maakt geen verbinding door bug
De bug zorgt voor problemen met de Remote Desktop-app en teistert vooral Businessklanten. Mensen met een Home-editie van Windows 11 blijken tot nu toe nog geen last te hebben van het probleem. Dat komt doordat de applicatie anders werkt, afhankelijk van de Windows-editie die je hebt. In ieder geval: wanneer mensen met een Business-editie vanop afstand met een computer willen verbinden, loopt alles vast.
Het probleem doet zich voor bij het gebruiken van RemoteApp en Desktop Connections of wanneer je Remote Desktop Services probeert aan te spreken. Tijdens het maken van de verbinding zal de app blijven hangen op de melding “Loading virtual machine” of “Configuring remote connection”. Als de app toch voorbij deze laadschermen geraakt, komt daarna vaak de melding dat de verbinding verbroken werd. Kortom: Remote Desktop werkt dus gewoon niet meer voor Businessklanten.
Tijdelijke oplossing
Microsoft heeft nog geen systeemupdate uitgebracht met een oplossing voor het probleem, maar biedt al wel een stappenplan aan voor wie er last van heeft. Allereerst is het belangrijk om Remote Desktop volledig af te sluiten. Dat kan via de taakmanager door het proces mstsc.exe te beëindigen.
Daarna kan je via de Groepsbeleid-editor ervoor zorgen dat Remote Desktop-verbindingen opnieuw gaan werken. De editor kan je openen door tegelijkertijd op de Windows-toets en de ‘r’-toets te duwen. In het venster daar verschijnt typ je “gpedit.msc” en duw je op enter.
Krijg je de editor niet open? Dan staat hij waarschijnlijk niet geïnstalleerd. De policy editor installeren kan via het commandoprompt. Dat kan je openen door op de Windows-toets te duwen en te zoeken naar “Command prompt”. Rechterklik op de toepassing en open het commandovenster als administrator. In het commandovenster plak je volgende code en duw je op enter:
FOR %F IN ("%SystemRoot%\servicing\Packages\Microsoft-Windows-GroupPolicy-ClientTools-Package~*.mum") DO (
DISM /Online /NoRestart /Add-Package:"%F"
)
FOR %F IN ("%SystemRoot%\servicing\Packages\Microsoft-Windows-GroupPolicy-ClientExtensions-Package~*.mum") DO (
DISM /Online /NoRestart /Add-Package:"%F"
)
Eenmaal je de groepsbeleid-editor geopend hebt, ga je naar ‘Computer configuration > Administrative templates > Windows components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Connection Client’. Daar zoek je naar een beleidsartikel “Turn off UDP On Client” en zet het aan.
Het is dus de bedoeling om UDP uit te schakelen. Eenmaal je dit gedaan hebt, zou de Remote Desktop-verbinding weer moeten werken. Microsoft waarschuwt wel dat de verbinding zonder UDP van een mindere kwaliteit is. Zodra er een oplossing voor het probleem gevonden is, zet je dus best UDP even terug aan.