EU verplicht vervangbare batterijen in smartphones
De aanstaande regulatie geldt overigens niet alleen voor smartphonebatterijen. Alle fabrikanten die producten met batterijen op de markt brengen – waaronder dus ook autofabrikanten – moeten aan de wetgeving voldoen. Het Europees Parlement legt in een persbericht uit dat de wetgeving in 2024 van kracht moet worden. Vanaf dat punt moeten fabrikanten een concrete berekening maken van de CO2-levenscyclus van hun batterijen; dat geldt vanaf productie tot aan het recycleren. De EU wil die cijfers gebruiken om vervolgens vanaf juli 2027 een ‘CO2-limiet’ voor batterijen in te stellen.
Er worden in de wetgeving bovendien minima gesteld voor het gebruik van gerecyclede materialen. Minstens 16 procent van het kobalt, 85 procent van het lood, 6 procent van het lithium en 6 procent van het gebruikte nikkel moet hernieuwd zijn. Ook verwacht het Europees Parlement van bedrijven dat zij gaan investeren in het recycleren van de apparaten die zij ooit verkochten. Tegen 2023 wil de EU 45 procent van zijn elektronisch afval uit batterijen recyclen. Tegen 2030 moet dit oplopen tot 73 procent, en zelfs 100 procent voor elektrische voertuigen.
Batterijen makkelijk vervangen
Klinkt tot op heden voornamelijk als een recycling-affaire. Dat is echter slechts het eerste gedeelte van de EU-wetgeving. Waar het namelijk ook mee uitpakt is een verplichting om batterijen in draagbare apparaten eenvoudig uitneembaar te maken. Dit moet ertoe leiden dat consumenten batterijen zelf kunnen vervangen (en nadien recyclen). Welke apparaten de EU exact voorziet onder de regulatie is nog ongeweten. Verwacht wordt dat het in elk geval gaat om telefoons en laptops, productcategorieën die in het verleden bekendstonden om makkelijk te vervangen batterijen.
Opvallend is dat het Europees Parlement tot slot ook spreekt over het verbieden van de verkoop van niet-herlaadbare batterijen. Fabrikanten als Duracell worden gedwongen vanaf 31 december 2030 af te stappen van oude single-use batterijtechnieken. Herlaadbare exemplaren die gemakkelijker te recyclen zijn worden daarbij gezien als de nieuwe standaard.