Zimbabwe verbiedt uitvoer ruw lithium
De lithiummijnen van Zimbabwe vormen mee de belangrijkste opslagplaatsen voor lithium. De grondstof wordt gebruikt in onder andere hittebestendig glas, in vliegtuigen en in allerlei psychofarmaca. Ook in de technologiewereld is lithium een gegeerd element, aangezien het gebruikt wordt voor de productie van lithium-ion-batterijen. Die zijn te vinden in onder andere gsm’s, laptops en in elektrische auto’s.
Sinds de komst van elektrische auto’s is de wereldwijde vraag naar lithium geëxplodeerd. Alleen profiteert Zimbabwe daar niet echt van. Het land produceert voornamelijk ruwe lithium, die daarna nog in verschillende producten verwerkt dient te worden. Daarmee loopt Zimbabwe een flinke smak geld mis in de vorm van toegevoegde waarde voor het lithium.
Export-ban
De regering van Zimbabwe verbiedt nu alle export van lithium-houdende ertsen en ruwe grondstof, tenzij er schriftelijke toestemming is van de mijnbouwminister. Het doel in Zimbabwe is om voortaan zelf lithiumbatterijen te ontwikkelen en afgewerkte producten te gaan exporteren. Op die manier moet de Zimbabwaanse economie een flinke zet krijgen.
Dat lijkt ook nodig te zijn. Zimbabwe gaat momenteel gebukt onder hyperinflatie en een algehele economische malaise. Momenteel komt al zo’n 60% van alle staatsinkomsten uit de export van lithium en andere delfstoffen. De keuze om zelf eindproducten met lithium te gaan vervaardigen zal die inkomsten aanzienlijk doen stijgen.
Kritiek op multinationals
Dat de werkomstandigheden in lithiummijnen te wensen overlaten, daarover kregen heel wat multinationals al kritiek te verduren. Hoe vernieuwend of milieuvriendelijk een nieuwe elektrische wagen of telefoon ook mag zijn: ze zijn steeds afhankelijk van batterijen waarin lithium verwerkt zit. De erbarmelijke werkomstandigheden, waarin ook vaak kinderen verwikkeld zijn, stroken niet met het beeld van milieuvriendelijke technologieproducten dat vaak wordt neergezet. Of de werkomstandigheden in de Zimbabwaanse lithiummijnen ook zullen verbeteren nu de batterijproductie in eigen handen is, dat valt nog te bekijken.
Anno 2023 zit dus zowat elke technologieproducent aan het lithium. Naar alle verwachting zal de vraag naar de grondstof ook blijven stijgen, zeker als er ook meer elektrische auto’s geproduceerd worden. Wat precies de impact van nieuwe economische beleid in Zimbabwe zal zijn voor de rest van de wereld, valt nog te bekijken. Naar alle verwachting zullen de prijs van lithium en lithium-houdende producten wel een stijging zien.