Storing bij Microsoft 365: mails en bestanden onbereikbaar
Update: Microsoft voerde een onderzoek en kwam tot de vaststelling dat een onlangs uitgevoerde update van het netwerk aan de basis lag van de serverproblemen. Die update moet teruggedraaid worden om de storing op te lossen. “We hebben kunnen vaststellen dat een wijziging in de WAN-routing gevolgen heeft gehad voor onze diensten”, aldus Microsoft. De getroffen gebruikers laten weten dat ze intussen weer toegang hebben tot de systemen.
Woensdagochtend kon voor heel wat mensen de werkdag niet echt van start gaan. Microsoft 365, het pakket aan Office-toepassingen van Microsoft, heeft namelijk te kampen gehad met problemen. Door de storing konden verschillende gebruikers hun mails niet raadplegen of hadden ze geen toegang tot hun bestanden.
De precieze oorzaak van het probleem is momenteel nog ongekend. Wel heeft Microsoft al kunnen vaststellen dat het waarschijnlijk om een netwerkprobleem gaat. Momenteel wordt er gewerkt aan een oplossing. Om het uur belooft Microsoft een update uit te sturen over hoe het met het probleem gesteld is – om 10 uur komt er dus meer nieuws over de oorzaak van het probleem en een eventuele oplossing.
Niet iedereen blijkt last te hebben van de netwerkproblemen, aangezien sommigen wel gewoon kunnen aanmelden bij Microsoft-diensten. Voor wie dat niet kan zit er niet veel meer op dan wachten op een oplossing voor de storing.
Storing voor verschillende toepassingen
De volgende toepassingen werden getroffen door het netwerkprobleem en zijn bijgevolg niet bereikbaar:
- Microsoft Teams
- Exchange Online
- Outlook
- SharePoint Online
- OneDrive for Business
- Microsoft Graph
Geen van die toepassingen kan momenteel communiceren met het internet. Dat heeft ook als gevolg dat bijvoorbeeld Word-documenten die in de cloud zitten opgeslagen niet bewerkt kunnen worden. Verder zal je geen nieuwe mails kunnen ontvangen of versturen. De webtoepassingen voor Outlook en OneDrive zijn volledig onbereikbaar en Teams-gesprekken zullen niet – of toch moeilijk – kunnen doorgaan.
Microsoft weet al wel te zeggen dat wie een probleem heeft met één van de diensten, ook een probleem met andere toepassingen uit de lijst zal hebben.