TikTok zet geld opzij om gebruikers te lokken
Het aantal TikTok-gebruikers stijgt niet meer zo snel als voorheen, dus moet er iets veranderen. Daarom focust TikTok zich nu op de oudere gebruiker uit de V.S: met een aantal maatregelen zou die liever gebruik moeten gaan maken van TikTok.
Een van de experimenten die momenteel uitgevoerd worden heeft te maken met een paywall. TikTokkers zouden dan in staat zijn om een prijs op hun content te plakken. Wil je het filmpje zien? Dan zul je eerst moeten betalen. Gebruikers krijgen zo de mogelijkheid om bepaalde content te reserveren voor hun allergrootste fans.
Prijzenfonds
Daarnaast werkt TikTok aan een nieuwe vorm van het creatorfonds. Drie jaar geleden richtte het bedrijf dat fonds op om bekende content creators en populaire video’s monetair te belonen. Alleen is niet iedereen even blij met de manier waarop dat systeem in elkaar zit: elke drie jaar valt er een miljard dollar te verdelen. Met andere woorden: een zit een plafond op wat TikTokkers met hun korte video’s kunnen binnenhalen. Wordt er al aan de socialemediasite verdiend, dan gaat het toch om eerder kleine bedragen.
Het nieuwe fonds zou ervoor moeten zorgen dat TikTokkers meer uitbetaald worden. Daarnaast lijkt het alsof het bedrijf het kaf verder van het koren wil scheiden: er wordt gespeeld met idee het fonds slechts toegankelijk te maken voor accounts met meer dan 100.000 volgers.
Op zoek naar gebruikers
De belangrijkste gebruikers voor een dienst als TikTok zien diegenen die het meeste en de meest populaire content plaatsen. Geld blijkt een goed middel te zijn om die creators aan te trekken en aan te sporen om meer content te maken. Onlangs maakte Twitter een soortgelijke beweging: daar kunnen Twitter Blue-abonnees aanspraak maken op een deel van de reclame-inkomsten op populaire tweets. Ook bij YouTube, dat rechtstreeks concurreert met TikTok, heeft heel wat geld over om creators naar het platform te lokken.