Microsoft maakt reclame voor Edge op Chrome-productpagina
Het is niet de eerste keer dat Microsoft gebruikers probeert te overtuigen op Edge te blijven. Sinds de lancering van Edge toont de softwaregigant onder meer reclame in Bing als men zoekt naar Chrome en zet het zijn browser in de schijnwerpers via een pop-up in de meest recente Edge Bèta-versies.
Edge-banner op website van Google
Volgens nieuwsmedium Neowin heeft Microsoft recent kortstondig een andere aanpak getest; bovenaan de Chrome-productpagina werd een banner voor Edge geladen om het gebruikers over te halen niet over te stappen naar Chrome.
Inmiddels zou Microsoft zijn gestopt met zijn testen van de reclame bovenaan de productpagina. Of het bedrijf daarmee is gestopt na verzoeken van Microsoft, klachten van gebruikers of dat het Edge-team simpelweg voldoende data had opgehaald, is niet bekend. Zo is ook onbekend of deze banner deel uitmaakt van een nieuwe, agressievere, aanpak om het marktaandeel van de Edge-browser te laten groeien.
Microsoft heeft voor die banner overigens geen code geïnjecteerd in Googles website. Bronnen van The Information stellen dat de reclame werd ingeladen in een stuk contentruimte onder de navigatiebalk. Googles Chrome-productpagina werd hierdoor simpelweg naar beneden gedrukt. Eerder werd een soortgelijke techniek door Microsoft gebruikt om Edge-gebruikers ‘door te sturen’ naar zijn eigen extensiewinkel vanaf de Chrome Web Store.
Reclame in de Outlook-app
Intussen is Microsoft ook gestart met reclame voor Edge in zijn Outlook-mailapplicatie. Volgens de Duitse techjournalist Roland Quandt krijgen Outlook-gebruikers bij het openen van links uit e-mails in browsers als Chrome de vraag of ze Edge willen installeren. Microsoft let daarbij dus actief op de browser waarin links worden geopend en probeert gebruikers om te leiden naar zijn eigen Chromium-gebaseerde browser.