TikTok voegt betaalmuur toe voor creators
Jong publiek hoef je alvast niet te lokken naar een krantenabonnement of dure streamingdiensten. De hypetrein van short form-videocontent blijft doordenderen, en is toegekomen in het stadium dat de creators op TikTok geld kunnen vragen voor hun video’s. TikTok wil creators zo de kans geven geld te verdienen met hun video’s op het platform, zonder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten.
Betaalde TikTok Series
Die inkomsten moeten TikTok-creators gaan verdienen met een betaalmuur. Enkel volgers die voor de content betalen, krijgen toegang tot deze content. Eerder kwam Instagram al met zo’n betalende functie. In de VS kunnen creators daarmee extra content als video’s en afbeeldingen aanbieden aan hun volgers. Ook kunnen creators ervoor kiezen een groepsgesprek te starten met betalende fans.
Het aanbod van TikTok is niet meteen zo uitgebreid. TikTok schrijft in een persbericht dat creators weldra betaalde video’s kunnen aanbieden onder de noemer ‘Series’. Video’s die creators achter die betaalmuur zetten hebben een maximale duur van 20 minuten. Zo’n serie bevat daarnaast maximaal 80 video’s. De wijze waarop je toegang krijgt tot zulke reeksen is een pak anders dan op Instagram – gebruikers moeten namelijk elke Serie afzonderlijk aanschaffen. Eenmaal ze de serie in bezit hebben, krijgen ze ook meteen toegang tot alle video’s die daarin verschenen.
Gezien ‘Series’ geen abonnement betreft kan de content dus gerust later nog eens worden bekeken, zonder dat daarvoor weer de portemonnee getrokken hoeft te worden. Creators mogen zelf de prijs van zo’n serie bepalen en een maximumprijs wordt er niet aan gesteld.
Aanvulling op creatorfonds
TikTok zegt de functie te introduceren om creators een band met hun fans op te laten bouwen. Voor creators is het vooral ook een manier om extra inkomsten te genereren en meer tijd te steken in het creëren van langere content.
Series is alvast niet de eerste push van TikTok om meer lange content naar het platform te pushen. Eerder kondigde het bedrijf een zogenaamde creatorfonds aan om creators die video’s van langer dan 1 minuut plaatsen te subsidiëren. Het platform hoopt met de introductie van langere video’s het hoofd te bieden aan de groei van korte video’s op platformen als YouTube en Instagram en de komst van video-vergoedingen voor creators die Shorts maken op YouTube.