Webshop Lidl ziet bezoekersaantallen exploderen
Lidl’s webshop is erin geslaagd om in korte tijd een veelvoud van bezoekers te lokken. Het leek even te duren voor consumenten de weg vonden naar de webshop van de supermarkt, maar uit de huidige cijfers wordt een positieve trend duidelijk. Van de 30.000 bezoekers rond de lancering eind maart, staat de meter nu op 120.000 bezoekers per week.
Populairste categorie in het aanbod bleek modeartikelen, zowel voor mannen als vrouwen, gevolgd door klus- en tuinmateriaal. Het non-foodaanbod van Lidl werd dan ook fors uitgebreid sinds de lancering. Inmiddels is het oorspronkelijke assortiment van 350 artikelen aangegroeid tot 1.100 producten.
De helft van de bezoekers is afkomstig van mobiele toestellen, hoewel aankopen toch nog voornamelijk via de desktop gebeuren. Slechts een kwart van het totale aantal bestellingen gebeurde via een smartphone of tablet. Lidl zegt in de toekomst sterker in te zetten op m-commerce door te luisteren naar feedback en de mobiele website te optimaliseren.
Marjolein Frederickx, hoofd e-commerce bij Lidl, zegt dat het succes onder andere te danken is aan de “dynamische wisselwerking tussen off- en online”. De webshop biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om actieartikelen te reserveren, een belangrijke meerwaarde tegenover de fysieke winkel. Daarnaast zou ook het gemak en de lage prijzen een grote rol spelen in het succes van de webshop.