Nieuws

Alibaba demonstreert ‘toekomst van retail’ in 3 nieuwe winkels

In de nieuwe winkels kunnen klanten via hun smartphone producten ontdekken, betalen en online bestellingen plaatsen die binnen de 30 minuten geleverd worden.

‘New Retail’, zo bestempelt Alibaba de nieuwe Hema-winkels. Alibaba Group opent nog eens drie filialen in Beijing en Shanghai, wat het totaal van de vestigingen in China op 13 brengt. De Hema-winkels lijken op normale buurtsupermarkten, hoewel schijn bedriegt.

Binnen 30 minuten bezorgd

Met de Hema-lijn zet Alibaba in op de ultieme omnichannel-aanpak. De producten in de winkel zijn voorzien van een barcode die klanten kunnen via hun smartphone kunnen scannen om meer informatie te krijgen, of aanbevelingen van gelijkaardige producten te zien. De code wordt gescand via de mobiele app, die ook gelinkt is aan Alibaba’s betaalapp, Alipay, waarmee klanten aan de kassa kunnen betalen.

Daarnaast fungeren de Hema-winkels als lokale bezorgdienst voor bestellingen die via de app worden geplaatst. In een straal van 3 km kunnen orders binnen de 30 minuten verpakt en bezorgd worden.

Met de data die Alibaba verzamelt op de offline en online platformen, kan de online reus bovendien aanpassingen maken op basis van het koopgedrag van elke klant. Zo kunnen gepersonaliseerde aanbevelingen worden gedaan en productpagina’s worden aangepast al naar gelang de aankopen van de klant. Ook het aanbod in de winkels wordt aan die data getoetst: zo wordt verse voeding gestockeerd op basis van de wensen van de klanten rond het filiaal.

Toekomst van retail

De strategie werpt zijn vruchten af. Alibaba liet weten dat de verkoop per filiaal drie tot vijf keer hoger ligt dan bij traditionele supermarkten. Ongeveer de helft bestaat uit online orders. Klanten doen gemiddeld 4,5 aankopen per maand, en eindigen in het totaal op een vijftigtal per jaar.

‘We geloven dat de toekomst van ‘nieuwe retail’ een harmonieuze integratie van online en offline zal zijn, en Hema is een voorbeeld bij uitstek van deze evolutie die plaatsvindt,’ zei Daniel Zhang, CEO van Alibaba Group in een statement. De topman voegt toe dat het niet de bedoeling was om een grote supermarktketen uit de grond te stampen, maar om de nieuwe manier van winkelen tentoon te stellen aan consumenten en bedrijven.

Het concept doet eveneens denken aan een voorloper van de supermarkt zonder kassa’s die Alibaba onlangs opende in Hangzhou. In tegenstelling tot die futuristische supermarkt, worden de Hema-winkels wel nog bemand door medewerkers.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/168423/alibaba-opent-supermarkt-zonder-kassas/


 

alibababusinessFMCGomnichannelsupermarkt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken