Nieuws, slider

Torfs: ‘Retail is niet dood’

‘Wie zegt er: “Retail is dead”?’, tweette Wouter Torfs deze week. Zelf ziet Torfs het tegendeel in de groeiende online en offline omzet van de schoenenketen.

Wouter Torfs liet weten ‘blij en fier te zijn’ over de resultaten van 2017. De Belgische schoenenketen sloot het jaar af met een toename in de omzet. Zowel de fysieke winkels als de webshop brachten meer geld in het laatje, toont een tweet van de oprichter.

De totale omzetgroei bij Schoenen Torfs klokte af op 7,7 procent. De fysieke winkels zagen een toename van 5,5 procent, maar de grootste groeier bleek de webshop: daarin werd maar liefst een toename van 37,5 procent opgetekend. Zo komt de online omzet op ruim 20 miljoen euro, bijna 6 miljoen meer dan in 2016. De online omzet in 2016 bezorgde Torfs eind vorig jaar nog plaats 32 in de Belgische Twinkle100.

Hoewel de webshop het snelst gegroeid is, blijft de fysieke retail een belangrijke pijler in de strategie van Schoenen Torfs. In een reactie aan RetailDetail laat Wouter Torfs weten dat het gros van hun klanten nog steeds offline koopt. Zo’n 10 procent koopt daarnaast zowel online en offline, en 5 procent koopt enkel via het web. Zo komt het dat het grootste deel van de omzet anno 2017 te danken is aan de traditionele retail: slechts 13 procent van de omzet komt uit e-commerce.

Die online component zal naar verwachting echter snel verdergroeien, onder andere door investeringen in het digitale luik en de geplande expansie naar Wallonië. Eerder dit jaar kwam Torfs bovendien in het nieuws na een publieke oproep die de consument aanspoorde om voor Belgische webshops te kiezen tijdens de eindejaarsaankopen. De open brief kon rekenen op bijval, maar onderging ook kritiek.

belgiebusinessomnichannelonderzoek en cijferstorfs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600