Online reus Alibaba pompt miljoenen in offline retail
Alibaba plant om ruim 700 miljoen euro te investeren in de Chinese interieur- en meubelketen ‘Beijing Easyhome Furnishing Chain Store Group Co.’ Het winkelconcern heeft 233 filialen in China, wat het de tweede grootste meubelketen van het land maakt.
Daarmee krijgt Alibaba steeds meer voet aan wal in de offline retailsector. De e-commercespeler investeerde eerder ook al in een supermarktketen Sun Art, winkelcentrumketen InTime, en elektronicaspecialist Suning – allen retailers met een uitgebreid netwerk van fysieke winkels. Buiten de eigen Hema-keten is Alibaba vooral online actief, waardoor het nu op zoek is naar offline bondgenoten om het offline winkelnetwerk te verruimen.
Dat Alibaba geld steekt in zulke retailers heeft te maken met de ‘new retail’-strategie die het voor ogen heeft. In ‘new retail’ moet online en offline handel naar eigen zeggen naadloos samenkomen. Het concept werd al gedemonstreerd in de Hema-winkels, waarin consumenten bijvoorbeeld kunnen betalen met hun smartphone, online bestelde pakjes kunnen oppikken en gepersonaliseerde aanbevelingen krijgen.
Niet onbelangrijk is de tweede deal die werd aangekondigd: Alibaba investeert eveneens 394 miljoen euro in ‘Shiji Retail Information Technology Co.’. Het bedrijf verwerkt levert analyticssoftware en -diensten voor de hotel- en retailsector, iets dat Alibaba ook kan gebruiken in zijn overnametocht in de offline retailsector.