Facebook: “Wij hebben nieuws niet nodig”
In Australië staan Facebook en nieuwsmedia lijnrecht tegenover elkaar. Het onderwerp van discussie is een wetsvoorstel dat ACCC, de Australische autoriteit voor vrije mededinging, uitwerkte. Verschillende Australische nieuwsmedia hebben moeite het hoofd boven water te houden door de verminderde advertentie-inkomsten als gevolg van de coronacrisis die ook in Australië voelbaar is. Om hen te beschermen, wil de regulator Facebook en Google verplichten om hun advertentie-inkomsten te delen.
Facebook heeft daarop vanochtend zijn antwoord gegeven. En het is zeker niet van plan om te betalen om nieuws te kunnen aanbieden op haar platform, schrijft The Guardian. Facebook zegt niet tegen het idee te zijn van een gedragscode tussen sociale media en nieuwsmedia, maar enkel als dat erkent dat er een ‘gezonde competitie’ bestaat tussen beiden. Facebook vindt ook dat het wetsvoorstel hen onjuist behandelt, omdat Facebook juist voor extra verkeer naar nieuwswebsites zorgt.
Geen nieuws nodig
In het antwoord liet Facebook ook verstaan dat als het gedwongen zou worden om nieuwsartikels te kunnen delen, het nieuws eerder van het platform zou verbannen. Facebook is van mening dat het geen nieuws nodig heeft om te kunnen functioneren. Na eerdere mislukte pogingen om nieuws prominenter te laten verschijnen in iemands nieuwsfeed, besliste Facebook in 2018 om opnieuw voorrang te geven op posts van vrienden. Volgens Facebook zouden de meeste Australische gebruikers het maar nauwelijks merken moesten er plots geen nieuwsartikels meer mogen gedeeld worden.
Google heeft nog niet gereageerd op het wetsvoorstel van ACCC, maar het zou ons sterk verbazen moest Google hiermee akkoord gaan. Google heeft in het verleden al met verschillende Europese landen waaronder Frankrijk en Duitsland in de clinch gelegen omwille van nieuwssnippets in Google Nieuws. Als Google verplicht werd hier uitgevers voor te betalen, reageerde het meestal ook met deze niet meer te tonen.
Facebook News
Het conflict in Australië komt op het moment dat Facebook aan de andere kant van de Stille Oceaan een gloednieuwe nieuwsapp heeft gelanceerd, Facebook News. Daarvoor werkt het samen met meer dan 200 Amerikaanse nieuwsuitbrengers om een nieuwsoverzicht aan iemands startpagina toe te voegen. De app geeft gebruikers ook de nodige tool om het nieuwsaanbod volledig naar de eigen interesses samen te stellen. De lancering van de app maakt de uitspraak van Facebook dat ze geen nieuws nodig hebben des te opmerkelijker.
Zou jij nieuwsartikels missen op Facebook? Laat het ons weten in de reacties!