Instagram gaat label toevoegen aan accounts en posts van overheidsinstanties
Gezien de steeds stijgende interesse van overheidsorganen, zowel binnen- als buitenlands, in sociale media om hun burgers, en de burgers van andere landen, te bereiken, is er ook meer nood aan meer controle. Facebook, het moederbedrijf achter Instagram, is daarom begonnen met het plaatsen van een label bij accounts en berichten waar het van denkt dat ze worden uitgebaat door overheidsinstanties. Sinds vorige week kan je dus meldingen op profielpagina’s en posts terugvinden die je vertellen welk land er achter schuil gaat.
Voorlopig enkel in VS
De labels werden voor het eerst opgemerkt door Amerikaans journalist Casey Michel. Voorlopig zijn de labels en vermeldingen enkel in de Verenigde Staten geactiveerd. Facebook hoopt dit echter gaandeweg verder uit te kunnen rollen. Het bedrijf is ook van plan om dit label de komende maanden toe te voegen aan advertenties op het platform.
Door op de labels te drukken kom je terecht op een ondersteunende pagina die het beleid van Instagram kadert en je van meer informatie voorziet. Daar definieert Instagram zelf ‘door de staat beheerde media’ als volgt: “media-organisaties waarvan Instagram denkt dat ze redactioneel mogelijk gedeeltelijk of helemaal onder de controle staan van hun overheid.
Dit wordt gebaseerd op ons eigen onderzoek en onze eigen beoordeling op basis van een verzameling criteria die voor dit doeleinde zijn ontwikkeld.” Het bedrijf gaat op hun pagina verder: “We verwachten meer transparantie van deze accounts, omdat we van mening zijn dat ze de invloed van media-organisaties combineren met de steun van een staat.” Bedrijven die het niet eens zijn met het label kunnen hier steeds een beroep tegen aantekenen via het platform.
Presidentsverkiezingen 2020
Het bedrijf doet dit in navolging van een beleid dat Facebook vorig jaar heeft aangekondigd. Met dit beleid hoopt het de politieke interferentie tijdens verkiezingen tegen te gaan. Het uitrollen van deze functie is dan ook geen toeval, gezien de aanstormende presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten op 3 november.
Facebook heeft, zeker in de aanloop naar de verkiezingen, veel kritiek te verduren gekregen voor een laks beleid rond misinformatie. Het bedrijf hoopt hiermee een bijdrage te kunnen leveren in de strijd van veel sociale mediaplatformen tegen deze misinformatie.