Apple plaatst ontwikkeling zelfrijdende wagens in handen van AI-baas John Giannandrea
Over het geheime project ‘Titan’ van Apple is over het algemeen niet veel geweten. Onder deze naam voert Apple onderzoek uit naar de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Het financiële persagentschap Bloomberg wist alvast te vertellen dat er zich een wissel van de macht heeft voorgedaan. ‘Titan’ zal nu onder leiding staan van AI-baas John Giannandrea.
Giannandrea
Giannandrea trok in 2018 naar Apple en kreeg er de functie van senior vice president machine learning en AI-strategie toegewezen. Daaronder valt onder andere ook de ontwikkeling van spraakassistent Siri. Voorheen was hij hoofd van de divisie artificiële intelligentie bij Google.
Het Project Titan Apple Car-team werd tot voor kort geleid door Bob Mansfield, die eerder in zijn carrière bij Apple de ontwikkeling van hardware, waaronder de MacBook en iMac, overzag. In 2012 vatte hij zijn pensioen aan en trok hij zich terug uit zijn rol als senior vice president Hardware Engineering. Toch bleef hij actief in een ‘adviserende rol’, aldus Apple. Daarnaast werkte hij mee aan de ontwikkeling van de Apple Watch. In 2016 werd hij officieel teruggeroepen uit pensionering en mocht hij de leiding van project ‘Titan’, de ontwikkeling van zelfrijdende wagens voor Apple, op zich nemen.
Volgens Bloomberg zou Mansfield nu volledig afscheid genomen hebben van Apple en vat de man opnieuw zijn pensioen aan. Daarmee laat hij de leiding van zijn departement over aan AI-baas John Giannandrea. Ten gevolge verhuizen ook honderden ingenieurs naar een nieuw team en rapporteren zij nu aan Giannandrea, die op zijn beurt rechtstreeks aan Tim Cook rapporteert. De dagelijkse leiding van het team blijft wel in handen van Doug Field, voormalig hoofdingenieur bij Tesla.
Project Titan
Sinds de start van project ‘Titan’ werden al verschillende werknemers van het project gehaald en werd het doel meerdere malen bijgesteld. Apple zal zo niet meteen met een eigen zelfrijdende wagen op de markt komen, maar werkt nu aan de ontwikkeling van de software voor een zelfrijdend systeem dat ze zullen gebruiken in de wagen van een gespecialiseerde autofabrikant. Een tweede mogelijkheid is de ontwikkeling van een kit die gebruikt kan worden in verschillende wagens en zal geïnstalleerd kunnen worden na aankoop.