Nieuws

Alibaba Cloud na 11 jaar eindelijk winstgevend

Alibaba Cloud, de online-opslagservice van de gelijknamige e-commerce-reus is na 11 jaar eindelijk winstgevend.

De omzet voor de cloudafdeling bedroeg 2 miljard euro. Dat maakt het bedrijf zelf bekend in zijn laatste kwartaalresultaten. Alibaba Cloud bestond al sinds 2009. Voor het eerst kleurden de cijfers groen. De Chinese webwinkel heeft dat resultaat naar eigen zeggen te danken aan zijn strategie van schaaleconomie, waarbij met grotere volumes gewerkt wordt en de gemiddelde kosten omlaag gaan. Alibaba Cloud is een uitgebreide tak van het concern. Die omvat niet alleen databanken en opslag, maar ook data-analyse, veiligheid, machine learning en andere diensten binnen het internet of things.  

In zijn kinderschoenen 

De laatste jaren is Alibaba daarin dominant geworden op de Chinese markt en op wereldniveau blijft het marktaandeel van Jack Ma en de zijnen groeien. In 2019 had Alibaba 9 procent marktaandeel. Dat maakt van de Chinezen de derde grootste publieke aanbieder van clouddiensten, na Amazon en Microsoft. De totale omzet op de Amerikaanse markt ligt wel nog acht keer hoger dan in China. In het oosten staat de cloudmarkt dus nog in zijn kinderschoenen. 

Net zoals vele andere onlineplatformen kende Alibaba Cloud een boost door de coronacrisis. In China, waar het virus al een tijdje onder controle is, is de vraag naar digitalisering binnen de horeca en bij dienstenbedrijven groot gebleven. Ele.me is zo’n app van Alibaba die massaal gebruikt wordt bij het leveren van maaltijden. 

Meer dan alleen maar opslag 

Een sleutelstrategie in de groei van Alibaba Cloud is zijn integratie in de chat-app Dingtalk. Daarmee hoopt Alibaba zoveel mogelijk bedrijven richting cloud te begeleiden. “We willen niet zomaar een clouddienst aanbieden als een infrastructuur”, zegt Zhang Jianfeng, baas van Alibaba Cloud. “Dan wordt een keiharde prijsslag met de concurrentie onvermijdbaar. Alibaba Cloud is online-opslag in samenwerking met informatiediensten. De kracht van cloud is de integratie en het verder toepassen van data”, luidt het. 

Lees ook: ‘Verdwenen’ Alibaba-CEO duikt plots weer op

alibabaalibaba cloudbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken