Nieuws

“Facebook misleidde bedrijven met advertentiebereik”

Facebook zou het potentieel bereik van advertenties overschat hebben. Bedrijven voelen zich misleid en hebben een rechtszaak aangespannen.

Volgens The Financial Times zou een van Facebooks productmanagers zijn bazen hebben willen wijzen op de overschatting. Hij had het bereik dat Facebook aan adverteerders beloofde “heel erg fout” genoemd. Daarop stelde hij voor om de cijfers realistischer voor te stellen, maar zijn leidinggevenden zouden dat tegengehouden hebben. Het zou immers een “aanzienlijke impact” hebben op de winst van het socialemediaplatform. 

“Hadden winst nooit mogen maken” 

Het gesprek dat de productmanager met zijn bazen voerde staat beschreven in de aanklachtsdocumenten. “Het is winst die we nooit hadden mogen maken, aangezien ze gebaseerd is op foute gegevens”, vond de gewetensvolle werknemer. Volgens de Amerikaanse krant werden bepaalde delen van aanklacht afgeschermd omdat de informatie “commercieel gevoelig” zou liggen bij Facebook. 

Volgens de aanklagers heeft Facebook fake en dubbele accounts meegeteld om het potentiële advertentiebereik te berekenen. Voor sommige regio’s zou het bereik zelfs groter zijn geweest dan het aantal inwoners. “Facebook weet al jaren dat zijn potentieel bereik misleidend is en heeft dat verborgen in zijn eigen belang”, luidt de stevige aanklacht. 

Facebook ontkent 

De socialenetwerksite betwist dat de cijfers enkel maar schattingen waren. Adverteerders zouden uiteindelijk maar betalen voor de gemeten leescijfers en kliks. De adverteerders, van hun kant, gebruiken Facebooks schattingen wel om hun eigen budgetten op te stellen. Volgens een intern document noemde het platform de cijfers “verre van het belangrijkste getal in onze adverteerders-interface”.  

Het is niet voor het eerst dat Facebook in opspraak komt voor het overschatten van zijn bereik om de eigen winst op de drijven. In 2016 gaf het socialemediaplatform toe dat zijn video-cijfers twee jaar lang had overdreven. In 2019 betaalde Facebook 40 miljoen dollar uit aan misnoegde bedrijven. 

Toch lijkt het verleden geen impact te hebben op het advertentieplatform. Facebooks winst uit advertenties blijft onverstoord toenemen. Nu Mark Zuckerberg en de zijnen nieuwslinks verboden in Australië, mag het socialemediaplatform op zijn hoede zijn. 

businessonline adverteren

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken