Amazon trekt ten strijde tegen valse recensies
Valse recensies zijn al jarenlang een probleem bij grote e-commerceplatformen zoals Amazon. Recensies zijn een belangrijke bron van informatie voor consumenten wanneer ze online een product kopen. Omdat je de producten niet fysiek kan aanraken, kunnen de ervaringen van eerdere gebruikers helpen een realistisch beeld te scheppen van het product. Dat weten handelaars maar al te goed, en het verkopen van valse recensies voor webshops is uitgegroeid tot een grootschalig businessmodel. Amazon heeft enkele van die bedrijven aangeklaagd, schrijft BBC News.
- Zo bestrijdt Google valse recensies in Maps
De aanklacht van Amazon toont hoe menens die strijd tegen valse recensies is. Drie van de vier aangeklaagde bedrijven hadden meer dan 350.000 ‘recensenten’ in dienst. Handelaars kunnen bij die bedrijven recensies aankopen om de ratings van hun producten te verhogen. De recensenten krijgen in ruil daarvoor een kleine financiële vergoeding en gratis producten.
Valse recensies: een eeuwige strijd
Amazon lijkt indruk te hebben gemaakt. Een van de vier aangeklaagde bedrijven heeft de boeken volledig neergelegd terwijl een andere data over zijn klanten zal vrijgeven. Maar er zijn altijd volhouders die het gewoon houden op het plaatsen van strengere richtlijnen voor de recensies om minder hard te doen opvallen dat ze niet helemaal authentiek zijn.
Maar bij Amazon zullen ze zelf ook wel beseffen dat ze hoogstens het topje van de ijsberg hebben doen smelten. Het controleren van recensies is een werk zonder einde voor de e-commercereus. In een verklaring laten ze weten dat het ook moeilijk is om bewijs te vinden dat een recensie tegen betaling zou zijn geplaatst. Jaarlijks moet Amazon zo honderden miljoenen recensies verwijderen.
Valse recensies zijn niet het enige probleem waar Amazon mee kampt. Het bedrijf zag in 2022 de verkopen via de webwinkel flink terugvallen.