Microsoft maakt adverteren op Twitter onmogelijk
Toen Twitter eind oktober vorig jaar werd overgekocht door Elon Musk, haalden heel wat bedrijven en organisaties hun advertenties van het platform. Nu lijkt die situatie zich te herhalen: Microsoft verwijdert Twitter namelijk van zijn advertentieplatform. Daardoor kunnen adverteerders niet langer gebruik maken van Microsoft-tools om te adverteren op het sociale medium.
De reden daarvoor moet gezocht worden bij de vernieuwde regels voor API-toegang voor Twitter en de bijbehorende prijslijst. Hoewel Microsoft de kosten wel zou kunnen dragen, lijkt het bedrijf een principieel standpunt in te nemen. Zelf zegt de technologiereus niets, behalve dat “Smart Campaigns met Multi-platform vanaf 25 april geen Twitter meer ondersteunen”. Ook het “Digital Marketing Center” (DMC) schrapt ondersteuning voor Twitter op die datum.
Dat kan een grote impact hebben. Heel wat gebruikers zullen dan namelijk plots niet meer aan hun account kunnen via Microsofts managementtools voor sociale media. Wie de advertentiediensten en -tools van Microsoft blijft gebruiken kan wel content voor Facebook of Instagram blijven maken.
Daar liet Musk het echter niet bij. Hij reageert in een tweet waarmee hij Microsoft en OpenAI (“They”) ervan beschuldigt ChatGPT en/of Bing met data van Twitter getraind te hebben. Dat het niet botert tussen Musk en Microsoft is overigens al langer geweten. De technologiereus uit Redmond investeerde onlangs nog miljoenen in OpenAI. Hoewel Musk in 2018 mee aan de wieg van dat bedrijf stond, verliet hij het in 2018 na onenigheid met huidig CEO Sam Altman. De Twitter-topman riep recent dan ook TruthGPT in het leven: een AI-product dat een reactie moet vormen op OpenAI’s ChatGPT en Google’s Bard.