Google wil advertenties automatiseren met AI
Het Britse zakendagblad Financial Times schrijft dat Google al een presentatie gaf aan een select aantal bedrijven, om de werking van AI voor reclame toe te lichten. Google wil AI-tools gaan ontwikkelen die als specifiek doel hebben om reclameboodschappen te genereren voor bedrijven. Ze zouden op termijn zelfs in staat moeten zijn om – op basis van user data en analyses – hele marketingcampagnes op poten te zetten. De tool zou dan geïntegreerd kunnen worden in Performance Max, het onderdeel van Google Ads voor campagnes.
Google Bard doorontwikkelen
De zoekreus bouwt voort op zijn ervaring met de modellen voor kunstmatige intelligentie voor Bard, zijn tegenhanger van het ChatGPT van OpenAI. Een slimme reclametool kan diepgaand gebruikmaken van data om in te schatten hoe goed een campagne zou scoren en op basis daarvan een beeld met tekst genereren voor mogelijke advertenties. Het zou althans de bedoeling zijn om reclameblokken te genereren die niet te onderscheiden zijn van de klassieke, door mensen gemaakte advertenties.
Toch zal het systeem niet meteen volledig geautomatiseerd kunnen worden, omdat AI nog altijd foutjes maakt. Dat worden wel eens hallucinaties genoemd: foute verbanden leggen of het verkeerd visueel voorstellen van mensen of voorwerpen. Om te voorkomen dat de AI de mist in gaat, zou die zich alvast wel kunnen laten inspireren door vroegere reclamecampagnes van het bedrijf in kwestie.
Google reageerde ook al kort tegenover technologiewebsite The Register. “AI is al ruim tien jaar essentieel binnen onze advertentiebusiness. Het is onze taak om onze partners zo relevant mogelijke advertenties te helpen maken voor potentiële klanten. AI is ook belangrijk om bestaande assets van adverteerders te transformeren, zodat hun campagnes zo impactvol mogelijk worden”, klinkt het.