Gmail krijgt eigen ‘blauw vinkje’: dit betekent het

Gmail
© Solen Feyissa / Unsplash
E-mails van legitieme afzenders krijgen voortaan een blauw vinkje in Gmail. De afzender moet dan wel gebruikmaken van Google Workspace-diensten.

Google meldt in een blogpost dat het is gestart met de uitrol van verificatie-vinkjes. Hiermee kan de ontvanger verifiëren dat de e-mail afkomstig is van een legitieme afzender. De zoekgigant zegt met dit systeem voort te bouwen op het bestaande BIMI-systeem, kort voor Brand Indicators for Message Identification. Hiermee kunnen bedrijven hun identiteit verifiëren en wordt het logo van hun bedrijf bij e-mails aan Gmail-gebruikers getoond.

Verificatievinkjes in Gmail

Voor bedrijven die reeds zijn geverifieerd treedt er vanaf deze week een extra functie in werking. Bij e-mails die zulke bedrijven versturen wordt voortaan namelijk een blauw vinkje getoond. Sleep je je muis over dit vinkje dan toont Google de tekst: “De afzender van deze e-mail heeft geverifieerd dat ze domein X en het logo in hun profielfoto bezitten.”

Bedrijven worden dus niet zomaar geverifieerd op Google Workspace. Hiervoor moeten ze aantonen dat ze het domein en de rechten op het logo bezitten. Alle bedrijven op Workspace kunnen de BIMI-verificatie doorlopen; bedrijfsgrootte speelt daarin dus geen rol. Ook is de verificatie gratis; hiervoor is enkel een betalend Workspace-abonnement vereist.

Uitgelicht artikel Gmail krijgt track & trace voor oa. FedEx in de VS, Gmail krijgt track & trace

Consumenten die hadden gehoopt op een vinkje: helaas, de verificatiemogelijkheid geldt enkel voor bedrijven. Of de zoekgigant in de toekomst een verificatieoptie wil toevoegen voor consumenten, is niet geweten.

Zichtbaar op mobiel en desktop

Gmail is woensdag begonnen met de uitrol van verificatievinkjes naar zijn web- en mobiele clients. Die uitrol zou één tot drie dagen in beslag nemen en wordt uiterlijk zaterdag 6 mei afgerond. Vanaf dat punt moet jij dus ook blauwe vinkjes zien van bedrijven die zijn geverifieerd. Ontvang je e-mails zonder vinkje terwijl je weet dat die bedrijven een geverifieerd account hebben? Verwijder de mail dan direct en breng zo mogelijk de bedrijfseigenaar op de hoogte.

Google maakt al sinds 2021 gebruik van het BIMI-systeem om bedrijven te verifiëren. Partijen die in het verleden dit proces succesvol hebben doorlopen, ontvangen automatisch zo’n vinkje. Zij hoeven dus niet opnieuw te worden bevestigd.

beveiligingbusinessgmailgoogle workspaceverificatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken