Nieuws

Meta wijzigt verdienmodel van content creators op Facebook en Instagram

instagram
© iStock / stockcam
Wie populaire Reels maakt op Facebook en Instagram, kan daar geld mee verdienen. Dat syteem werkt nu iets anders.

Meta’s meest voorname inkomstenbron zit in de advertenties die je op Facebook en Instagram allemaal ziet. Voor wie geld verdient met Reels op Instagram en Reels is dat ook het geval. Of tenminste: dat was zo. Facebook gooit het verdienmodel van content creators volledig om.

In 2021 startte Meta met een programma dat het voor content creators mogelijk maakte om geld te verdienen met Reels. Aanvankelijk kon slechts een select publiek van makers hun Reels monetiseren. Nu breidt Meta dat programma uit en kunnen meer mensen zich ervoor aanmelden.

Daarbij zou echter ook het uitbetalingsmodel veranderen. Dat zou voortaan gebaseerd worden op de prestaties van een Reel: hoe vaak wordt je Reel bekeken? Andere factoren, zoals hoe vaak de Reel gedeeld werd en hoelang gebruikers er naar kijken, spelen nog niet mee. Dat ze dat op een later moment wel zullen doen is echter niet ondenkbaar, zegt ook Meta zelf. Voorheen werd het bedrag berekend aan de hand van advertentie-inkomsten op die Reels. Om geld te kunnen verdienen op de content die je maakt, moet je de reclame-optie wel inschakelen.

Het nieuwe betalingsmodel zou Reels-makers vooral aanleiding moeten geven om meer interessante Reels te maken. Op die manier wil Facebook er vooral voor zorgen dat gebruikers langer op het platform blijven hangen en vaker Reels bekijken.

De verandering zou voor beide partijen, Meta als de Reels-makers, goed uitvallen. Bedragen berekenen op basis van advertentie-inkomsten is namelijk niet echt eerlijk: de content creators hebben bijvoorbeeld geen invloed op welke reclame er getoond wordt op hun post – en tal van andere factoren.

content creatorsinstagrammetasociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken