LG levert straks OLED-panelen aan Samsung?
Samsung staat al jaren bekend om zijn voorsprong op het vlak van AMOLED-displays. Die voorsprong houdt echter alleen stand voor smartphones. Op het vlak van displays voor televisies loopt het merk nog achter de feiten aan. LG heeft zelfs vrijwel alleenrecht verkregen op de OLED-markt voor televisies – die voorsprong zette ook Samsung Electronics aan het denken, melden ingewijden tegenover Reuters. De consumentendivisie sloot namelijk een deal met LG’s Display-divisie voor de aanschaf van miljoenen OLED-panelen.
Meerdere bronnen melden dat de leveringen nog dit kwartaal moeten starten. Onduidelijk is of de panelen ook dit jaar al worden ingezet in Samsung-televisies. Zeker is dat dit volgend jaar nog staat te gebeuren; dan moet LG Display twee miljoen OLED-schermen leveren. Jaren erna loopt dit op tot maximaal vijf miljoen OLED-schermen. Ook geweten is dat LG Display voorlopig enkel grotere OLED-schermen levert in formaten van 77- en 83-inch.
QD-OLED versus LG OLED
Vermoed wordt dat Samsung een apart aanbod van OLED-televisies opzet met LG-panelen. Die zouden dan direct concurreren met Samsung’s QD-OLED-televisies, waarvoor Samsung Display zelf de QD-OLED-schermen fabriceert. Het verschil tussen die schermen is dat QD-OLED gebruikmaakt van OLED met blauwe individuele LEDs die door een Quantum Dot-filter schijnen. LG daarentegen gebruikt een meer traditionele pixel-opstelling met RGB-pixels en een witte-subpixel.
Het is goed mogelijk dat televisies met LG-panelen goedkoper worden dan Samsung’s QD-varianten. Die nieuwe techniek is nog relatief prijzig in vergelijking met de betaalbare televisies met LG OLED’s. Zodoende kan het mogelijk beter concurreren in het weerbarstige OLED-segment. Daarbij neemt de Zuid-Koreaanse technologiegigant het niet alleen op tegen LG, maar ook fabrikanten als Sony die de LG-route eerder hebben uitgevonden.
Verdeling OLED-marktaandeel
Voor Samsung is het alvast een cruciale stap om zijn OLED-marktaandeel te doen groeien. Dat aandeel staat nu op 6,1 procent, tegenover respectievelijk 54,6 en 26,1 procent voor Sony en LG, meldt onderzoeksbureau Omdia.