Eerste 16K-televisie is een feit, met één groot nadeel
Vrijwel alle televisies die je in de winkel vindt betreffen 4K-exemplaren. Hoewel 8K-televisies al sinds 2018 op de markt zijn, is het aanbod beperkt en liggen de prijzen gigantisch hoog. BOE doet daar nu nog een schepje bovenop en komt met een 16K-scherm voor televisies. Zo’n paneel heeft 16 keer zoveel pixels als een 4K-televisie, en viermaal het aantal pixels van 8K-televisies.
Het paneel dat BOE introduceerde heeft ook een gigantisch formaat van 110-inch. Bijna tweemaal zo groot als 65-inch televisies, een van de populairste tv-formaten van het moment. Dat maakt het BOE-paneel ook niet bepaald geschikt voor consumentengebruik. Daar is hij dan ook niet op gericht; de 16K-televisie moet volgens de Chinese displaymaker gezien worden als ‘proof-of-concept’. BOE is dus niet meteen van plan het scherm aan televisiefabrikanten te verkopen.
Niettemin omdat het scherm met één groot nadeel komt: de piekhelderheid. Die ligt volgens BOE op 400 nits, een fractie van wat moderne 4K-televisies bieden. Samsung’s high-end S95C piekt op 1.400 nits, terwijl Sony’s duurste mini-led-televisie de barrière van 3.000 nits doorbreekt.
BOE is niet de eerste
Over Sony gesproken: dat bedrijf was in principe de eerste om een 16K-scherm te lanceren. Toch is dat niet helemaal eerlijk. Sony gebruikt voor dat scherm namelijk afzonderlijke 4K-modules om een 16K-paneel te vormen. BOE is daarentegen de eerste fabrikant om een 16K-tv te produceren die uit één scherm bestaat.
Dat heeft dus wel een lagere piekhelderheid als gevolg. Sony wist met losse modules namelijk een piekhelderheid van 1.000 nits te behalen. Zulke modulaire technieken zijn vaak wel duurder – het is namelijk lastig om alle modules exact dezelfde kleurweergave te laten bieden.
Blijft proof-of-concept
Voorlopig blijft het koffiedik kijken of fabrikanten BOE’s display willen gebruiken. Een echt doel is er alvast niet voor: de kans dat studio’s op korte termijn 16K-content gaan schieten, lijkt klein. Vandaag de dag zijn er nauwelijks bedrijven die hun content in 8K schieten of uitbrengen.