Samsung ziet smartphoneverkopen weeral inzakken

Samsung Galaxy dalende verkopen
© Unsplash
Smartphoneverkopen blijven wereldwijd terugvallen. Samsung zag zijn smartphoneverkopen in het tweede kwartaal wederom inzakken, ditmaal met 12 procent (YoY).

Consumenten blijven voorzichtig met het aankopen van nieuwe smartphones. Inmiddels dalen de verkopen al acht kwartalen op rij, meldt marktonderzoeker Counterpoint. Volgens het bureau zag Samsung zijn smartphoneverkopen in het tweede kwartaal met nog eens 12 procent dalen jaar-op-jaar (YoY). Daarmee zag Samsung zijn smartphoneverkopen sneller dalen dan het gemiddelde, dat voor het tweede kwartaal uitkwam op 8 procent. Enkel het Chinese Vivo zag zijn verkopen sneller dalen, en rapporteert volgens Counterpoint een daling van 17 procent.

Counterpoint smartphoneverkopen Q2 2023
© Counterpoint

De marktonderzoekers stellen dat Samsungs Galaxy A-serie goed is voor het gros van de verkopen. Mogelijk hangt dit samen met de introductie van de Galaxy A34 en Galaxy A54 in dat kwartaal. Het komende lopende kwartaal staat voor Samsung in het teken van de nieuwe Galaxy Z telefoons, de Galaxy Z Fold 5 en Galaxy Z Flip 5. Grote aantallen zal Samsung daar echter niet van verkopen: het vouwbare segment is qua verkopen nog vrij beperkt.

Apple en OPPO voorop

Waar Vivo zijn verkopen het voorbije kwartaal zag inzakken, presteert zustermerk OPPO opvallend goed. Volgens Counterpoint daalde de verkopen van dat merk YoY met 3 procent. Enkel Apple wist nog iets beter te presteren, met een daling van slechts 2 procent.

Daar tegenover staan dus Samsung (-12%), Vivo (-17%) en ook Xiaomi (-12%). Het laatstgenoemde merk heeft al langer last van dalende verkopen. Eind 2022 moest nog het management van Xiaomi opstappen na aanhoudende verkoopdalingen. Ondanks nieuw management lijkt het Chinese merk het tij echter niet te kunnen keren. De vraag is of daar nu wel ruimte voor is. Door de economische omstandigheden houden consumenten de vinger op de knip. Als ze niet echt een nieuwe telefoon nodig hebben, stellen ze vaker de verkoop uit.

Samsung blijft de grootste

Ondanks de forse daling bij Samsung, blijft het wél de grootste smartphonefabrikant. Counterpoint meldt dat Samsung 22 procent van de markt bezet. Gelijk aan het tweede kwartaal van 2022. Apple volgt snel daarachter met 17 procent. Xiaomi, OPPO en Vivo staan op respectievelijk de derde (12%), vierde (10%) en vijfde plek (8%).

Voorlopig lijkt de vraag ook niet meteen toe te nemen. De marktonderzoeker stelt dat de markt zijn groeifase voorbij is. Consumenten houden daarbij langer vast aan toestellen. Ook zou steeds vaker gekozen worden voor refurbished toestellen. Met name consumenten die middenklasse telefoons kopen, zien refurbished telefoons wel zitten. Juist in die prijsklasse hopen smartphonefabrikanten veel telefoons te verkopen. Dat lijkt nu dus ‘gedaan’.

businessmobielsamsungsmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600