Twitter neemt afscheid van blauw vogeltje, nieuw logo is een kruis
Dat er met de komst van Elon Musk naar Twitter veranderingen doorgevoerd zouden worden, dat stond in de sterren geschreven. Inmiddels stond Musk zijn plaats als CEO af aan Linda Yaccarino. Toch behoudt de Tesla-topman veel invloed en zeggenschap over het sociale medium. Zondagavond deelde Musk een korte video met een nieuw bedrijfslogo voor X. Corp, het bedrijf achter het sociale medium.
Die rebranding wordt vergezeld door een aantal tweets van Yaccarino: “Twitter maakte een geweldige indruk en veranderde de manier waarop we communiceren. Nu zal X daar verder in gaan”. De rebranding van het sociale medium luidt, met andere woorden, een nieuw tijdperk in.
Rebranding naar ‘X’
Hoe ver de rebranding van Twitter gaat, blijft onzeker. Yaccarino zegt dat “X de toekomst van ongelimiteerde interactiviteit” moet worden – je zal er met onder andere audio, video, chatmogelijkheden, bankeerdiensten enzoverder in aanraking komen. Ook duidelijk is dat AI een belangrijke rol zal spelen in het project.
De vraag blijft alleen of Twitter ook een nieuwe naam zal krijgen. Vast staat in ieder geval dat het blauwe vogeltje van Twitter voor goed op stok gaat: het nieuwe logo wordt een gestileerd kruis. Door Musk en Yaccarino wordt gesproken over X alsof het iets splinternieuws is, maar inmiddels linkt de website ‘X.com’ wel door naar de gekende socialemediawebsite. Het lijkt er dus op dat ‘X’ de volgende fase van dat medium moet gaan worden. Twitter zou dan van een microbloggingsite in een ‘alles-app’ veranderen, naar het voorbeeld van het Chinese WeChat. In die app werden eveneens alle aspecten van het dagelijkse leven geïntegreerd. Musk gaf eerder al te kennen dat de app hem inspireerde vanwege de brede mogelijkheden die hij aan gebruikers biedt.
Momenteel is het logo van Twitter wel nog een blauwe vogel, maar dat zou dus snel veranderen. Een concrete datum of concreet moment wordt momenteel echter niet genoemd. We zullen de verandering dus moeten zien gebeuren.