Google optimaliseert Play Store voor tablets en foldables met grote schermen
Eigenlijk is het doel van Google simpel: de Play Store moet beter worden voor wie een groot scherm heeft. Heel wat apps in de digitale winkel zijn namelijk toegespitst op mobiele telefoons. Daardoor krijgen mensen met een tablet, Chromebook of zelfs een vouwbare telefoon nogal ondermaatse apps geserveerd, die de schermkwaliteit dikwijls niet benutten.
Hetzelfde geldt voor het promotiemateriaal dat bij de apps zit: dikwijls is dat van een gemiddelde kwaliteit. De video’s met beeldmateriaal uit games zien er daarom op telefoons vaak beter uit dan op een tablet. Google zal vanaf nu een voorkeur geven aan apps die video’s in hoge kwaliteit aanbieden. Zo moet het ook op een groter scherm aangenaam worden om door de Play Store te scrollen.
Nog zo’n verandering, die je enkel op grote schermen zal zien, is da lay-out van app-pagina’s. Informatie staat daar nu in kolommen, waardoor je meer informatie tegelijk op je scherm krijgt. Zo heb je als tabletgebruiker ook daadwerkelijk iets aan je grotere scherm. Momenteel is de interface voor smartphones en tablets nog gelijk, maar dat zal dus binnenkort veranderen.
Ook de plek waar je de verschillende filters kan aanklikken verandert. Op die manier zouden ook je zoekopdrachten makkelijker moeten worden. Het feit dat je zoekresultaat aan de rechterkant van je scherm opent, terwijl je zoekopdracht langs links gewoon open blijft, zal daar alleen maar verder toe bijdragen.
Vouwbare telefoons
Andere apps werken dan wel goed op een bepaalde grootte van telefoons, maar kunnen er gek uitzien als de schermratio wijzigt. Ook hier heeft Google een oplossing voor: apps die goed schalen, en er dus op verschillende schermen goed uitzien, zullen een hogere rating krijgen dan apps die dat niet doen. Gebruik je weleens apps op grotere schermen? Dan herken je vast de zwarte randen wel, die rond enkele apps verschijnen. Apps met zo’n ‘letterbox’-effect krijgen een lagere rating, en zullen in de toekomst ook lager in de zoekopdrachten blijven hangen.
De veranderingen worden in de komende weken uitgerold. Google maakt meteen duidelijk dat het dit beleid, waarbij grote schermen ook van belang zijn, in de toekomst ook aangehangen zal worden.