Spotify kreeg er nog nooit zoveel gebruikers bij
Spotify meldt het voorbije kwartaal zo’n 36 miljoen gebruikers te hebben verwelkomd. Eerder werd nog gehoopt op een stijging van 21 miljoen gebruikers. Het tweede kwartaal werd daardoor met 551 miljoen actieve gebruikers afgesloten. Een stijging van 27 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal abonnees steeg jaar-op-jaar, met 17 procent tot 220 miljoen.
Blijft verlieslatend
Daarmee betaalt het gros van de gebruikers – 343 miljoen – niet voor de diensten van Spotify. Wel krijgen ze reclame voorgeschoteld om de kosten deels te dekken. Dit leverde het bedrijf in het tweede kwartaal 404 miljoen euro op. Premium-abonnees waren daarentegen goed voor een omzet van 2,77 miljard euro. Onder de streep bleek dit onvoldoende om Spotify kostendekkend te maken – het Zweedse bedrijf leed het tweede kwartaal een nettoverlies van 112 miljoen euro.
Spotify wijdt het nettoverlies, dat 34 procent hoger ligt dan een kwartaal eerder, onder andere aan het stoppen met podcastreeksen, ontslagvergoedingen en wijzigingen in zijn vastgoedbeleid. Hoewel het bedrijf in het rood blijft, liggen de verliezen lager dan eerder ingeschat.
Spotify wordt duurder
Verwacht wordt dat die verliezen het komende kwartaal verder afnemen. Hiervoor introduceerde de streamingsdienst nieuwe tarieven. Die liggen één tot drie euro hoger dan de tarieven die het bedrijf sinds jaar en dag vasthield. Voor het basisabonnement betaal je daardoor voortaan geen 9,99 euro, maar 10,99 euro per maand – net als bij Apple Music. Of dit Spotify’s winstcijfers in het groen weet te duwen, moet mettertijd blijken.
Het nieuwe tariefstelsel zou alvast wel de groei van abonnees drukken. Het derde kwartaal zou het bedrijf slechts 4 miljoen nieuwe abonnees verwachten. Dit omvat ook gelijk de abonnees die na de prijsstijging hun abonnement opzeggen.