Nieuws

Formule E breekt snelheidsrecord voor binnendeurs

© ABB Formula E
Wie wil weten waar auto’s toe in staat zijn als ze tot het uiterste gedreven worden, moet naar Formule-wedstrijden kijken. In de Formule E werd zonet een snelheidsrecord verpletterd.

Het Formule 1-seizoen is dit jaar niet bijzonder interessant: Max Verstappen heeft de snelste auto en wint, punt. Binnen de Formule E is het speelveld veel vlakker: alle racers gebruiken ongeveer dezelfde auto. Op alle Formule E-wagens zijn het chassis, de batterij en de banden gelijk. Enkel de aandrijflijn kan en mag aangepast worden door teams die specifieke motoren of versnellingsbakken willen integreren.

Momenteel rijden Formule E-racers rond in de zogenaamde Gen3. In versie van die auto, waar de begrenzingen werden weggehaald, werd een flink snelheidsrecord gehaald. Op het London E-Prix-circuit werd een maximumsnelheid van maar liefst 218.71 kilometer per uur gehaald. Die snelheid haalde de GenBeta-ontwikkelingsauto op een recht stuk dat door de ExCeL London-arena gaat. Achter het stuur: Jake Hughes, van het NEOM McLaren Formule E-team. Om het nog indrukwekkender te maken: het was de eerste keer dat hij in de gemodificeerde Formule E-wagen reed. De prestatie is goed voor het wereldrecord voor hoogste snelheid op land binnendeurs.

Aanpassingen aan auto

De Genbeta-auto kreeg een aantal verbeteringen om de recordpoging mogelijk te maken. Zo kreeg de auto zonder begrenzing een vermogen van 400 kilowatt. Tijdens races zijn Formule E-wagens doorgaans begrensd op 350 kW. Die extra kracht werd mogelijk gemaakt door, voor de allereerste keer, een Formule E-wagen met alle vier wielen tegelijk aan te drijven. Zo kan meer snelheid gepakt worden tijdens het accelereren.

Formule E-wagens blijken dus tot heel wat in staat, zeker als 4-wheel-drive wordt ingeschakeld. Verder reden de auto’s op zachtere Hankook-banden, waardoor ze meer grip hadden. Momenteel worden hardere banden gebruikt tijdens races. Die zijn goed voor alle weersomstandigheden en slijten niet zo snel – maar maken de wagens dus wel iets trager.

Het is alsof de reguliere Gen3-auto niet zo heel goed is. Niets is minder waar: het is de snelste elektrische race-auto die ooit gebouwd werd. De auto’s hebben een topsnelheid van 321 kilometer per uur. Om een race uit te kunnen rijden maken de wagens gebruik van regeneratief remmen, zo krijgen ze tot 40% van de energie de ze nodig hebben om de race uit te rijden.

Uitgelicht artikel zonnewagen Innoptus Solar Team stelt tiende Belgische zonnewagen voor
Connected Carformule esnelheidsrecord

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken