TweetDeck heet vanaf nu ‘XPro’
Zo werd het woordje ‘Tweet’ vorige week al omgevormd tot het ‘Post’, in een poging om alle verwijzingen naar Twitter en de blauwe vogel te verwijderen. De bekende ‘Retweet’ heet inmiddels een ‘Repost’. Ook externe diensten die het bedrijf aanbiedt moeten er aan geloven. Nu verandert TweetDeck van naam. Het programma zal in de toekomst onder de naam ‘XPro’ bekend staan.
Wel is de omtovering nog niet compleet. Hoewel de landingspagina reeds ‘XPro’ vernoemt, is de URL nog steeds ‘tweetdeck.twitter.com’. Dat is ook het geval voor de socialemediasite zelf: daar surf je ook nog steeds op ‘twitter.com’. De verwachting is dat ook deze URL binnenkort op de schop gaat. Wie nu naar X.com surft, wordt namelijk wel doorverwezen naar twitter.com. Zoek je op Google naar ‘XPro’, dan vind je momenteel ook enkel zakken pleister. Het kan nog wel even duren voor dat verandert.
‘Blue subscription’
Begin juli werd bekendgemaakt dat TweetDeck een betalende dienst wordt. Ook nu de toepassing van naam verandert, is die beslissing nog steeds van kracht. Momenteel kunnen gebruikers van de applicatie nog wel inloggen zonder een Blue-abonnement. Dat verandert echter snel: vanaf morgen, 30 dagen na de aankondiging van een betalende TweetDeck-dienst, kunnen enkel geverifieerde gebruikers zich nog inloggen.
Houd er wel rekening mee dat de nieuwste versie van XPro/TweetDeck nog geen ondersteuning biedt voor accounts met meerdere gebruikers. Aan de ondersteuning van die functie wordt nog gewerkt. Wanneer de functie beschikbaar moet zijn, is niet geweten.