Musk wil gedeelde nieuwsartikels op X in een andere vorm gieten
Elon Musk heeft heel wat ideeën voor ‘zijn’ socialemediawebsite ‘X’. Met het laatste nieuwe idee wil Musk verandering brengen in hoe links naar nieuwsartikelen er op het platform uitzien. Vandaag zien die er vertrouwd uit: een stukje tekst, een afbeelding en de titel van het nieuwsartikel. Volgens Fortune plant Musk echter om de boel om te gooien: de tekst moet verdwijnen, waardoor enkel een afbeelding en een URL overblijven.
Of je het nu een goed of een slecht idee vindt: Elon Musk maakt in een post kenbaar dat het idee rechtstreeks van hem kwam. “Zal de esthetiek serieus verbeteren”, zegt de topman er nog bij. X voert de verandering door, hoewel niet iedereen ze kan smaken. Dat laatste geldt ook voor adverteerders, die de nieuwe look naar verluidt ook niet kunnen smaken.
De bedoeling is niet alleen om de esthetiek te verbeteren, maar ook om de app compacter te maken. Hoe meer posts er op één scherm passen voor je moet beginnen scrollen, hoe beter. De verandering kan bovendien helpen om de hoeveelheid clickbait tegen te gaan. Clickbait bestaat vaak uit onvolledige titels die een reactie uitlokken en waar je dus wel op moet klikken. Daar maken heel wat nieuwsdiensten gebruik van op de socialemedia-app.
Daarnaast wil Musk zijn gebruikers misschien ook wel aansporen om zelf meer te posten. Wie een foto met een URL deelt zal daar zelf wel een woordje uitleg bij willen geven. Ook journalisten zelf zouden wat meer op X mogen posten, aldus Musk. Vannacht postte hij nog dat journalisten die “meer vrijheid om te schrijven en een hoger inkomen willen” rechtstreeks op X moeten publiceren. De verandering moet dus niet enkel de esthetiek ten goede komen, maar moet uiteindelijk ook de interactie met het platform bevorderen.