Facebook en Instagram krijgen mogelijk betalende versie zonder ads
Volgens The New York Times zoekt Meta een manier om weer meer data te kunnen verzamelen van zijn gebruikers, nadat de Europese Unie dat sterk afgeremd heeft als een gevolg van nieuwe regelgeving. In april gaf Meta nog te kennen dat zijn advertenties in Europa goed waren voor 10 procent van zijn totale omzet.
Als het betalende, advertentievrije model er komt, zou Meta voor het eerst afwijken van zijn beproefde concept van inkomsten via sterk gepersonaliseerde advertenties (en de daarbij horende, vaak betwiste verzameling van persoonsgegevens). Nog volgens The New York Times zou Meta in dat geval zijn ‘gewone’ versies van Facebook en Instagram, in hun huidige vorm, wel gewoon laten bestaan.
Facebook zoek oplossingen
De Amerikaanse krant citeert mensen bij Meta die stellen dat een betaalde versie van Facebook en Instagram “zou kunnen helpen met het wegnemen van bepaalde zorgen van de Europese regulatoren”, ook als er uiteindelijk weinig mensen gebruik van zouden maken. Als Meta het concept zou doordrukken, dan ontstaat er in elk geval een groot verschil met de situatie op de Amerikaanse markt, als een gevolg van de strengere regelgeving in Europa.
In mei kreeg Meta nog een monsterboete van 1,2 miljard euro opgelegd, omdat het gegevens van Europese burgers had doorgesluisd naar Amerikaanse servers. In 2022 liep de techreus nog tegen een boete van 265 miljoen euro aan omdat het er volgens de Europese wetgevers te weinig aan had gedaan om te voorkomen dat telefoonnummers van Europeanen gescrapet en online gedeeld werden.
Het is voorlopig nog erg onduidelijk of de betalende, advertentieloze abonnementen er komen en hoeveel ze dan zouden kosten.