Telenet stopt met Wi-Free, dit moet je weten
Volgens Telenet stopt het met Wi-Free vanwege de ‘hoge onderhoudskosten’. Kosten die Telenet naar eigen zeggen niet kan verantwoorden. Bovendien is de nood naar wifinetwerken onderweg gedaald nu steeds meer mensen een mobiel abonnement hebben. Zodoende zijn het nog vooral klanten die de Wi-Free functie ooit hebben ingeschakeld, die de hotspots gebruiken. Dit zou ook vaak onbewust het geval zijn, stelt de telecomprovider.
“Zij hebben in het verleden Wi-Free aangezet via Mijn Telenet en verbinden automatisch ermee in de buurt van een Home- of Hotspot”, schrijft Telenet. Vanaf 1 november wordt de dienst definitief uit de lucht gehaald. Klanten worden daar persoonlijk van op de hoogte worden gebracht tussen 1 en 30 september – dit gebeurt via hun aanrekening, meldt de provider.
Nieuwe Telenet-modems
Dat Wi-Free verdwijnt heeft niet enkel te maken met de kosten. Nieuwe modems van de provider – meer specifiek modelnummer CH8568LG en nieuwer – zenden al geen Wi-Freesignaal meer uit. Die modems zullen weldra in steeds meer huishoudens terechtkomen. Hierdoor zou de dienst sowieso al een deel van zijn effectiviteit verliezen.
Voor Telenet-klanten betekent dit dat zij vanaf 1 november buitenshuis volledig vertrouwen op hun mobiele data. Nu de datasnelheden via 5G gaan toenemen en databundels steeds groter worden, zal dat voor veel Belgen ook niet direct problemen opleveren. Houd uiteraard wel goed je databundel in de gaten, zodat je geen onnodige extra (data)kosten maakt.