Google schrapt YouTube Premium Lite
YouTube Premium Lite was de voorbije jaren de goedkoopste manier om advertentievrij YouTube-video’s te kijken. Voor slechts 6,99 euro per maand kon je advertentievrij video’s bingen. Vanaf 25 oktober houdt het Premium Lite-abonnement op te bestaan. Dat meldt Google in een e-mail aan klanten die TechPulse heeft ingezien. Voor bestaande abonnees betekent dit dat zij na de 25e – tenzij ze naar het YouTube Premium-abonnement overstappen – weer reclame te zien krijgen.
Het reguliere Premium-abonnement komt helaas met een fors hoger prijskaartje: 11,99 euro. Voor dat bedrag biedt Google je overigens wel meteen zijn reclamevrije versie van YouTube Music. YouTube Music is Google’s tegenhanger van streamingsdiensten als Spotify en Apple Music. Kortom: neem je Premium, dan kan je je abonnement op een andere muziekstreamingsdienst opzeggen. Voor degenen die liever niet van muziekstreamingsdienst wisselen, biedt dat geen meerwaarde.
Intussen blijft het ook speculeren om de reden waarom Google de stekker uit YouTube Premium Lite heeft getrokken. In de e-mail aan klanten wordt alvast geen reden genoemd. Wel stelt het bedrijf ‘te werken aan andere versies van Premium Lite’. Momenteel is onduidelijk wat daar exact mee wordt bedoeld.
Internationaal Lite-abonnement
Het is mogelijk dat het YouTube-team werkt aan een internationale versie van Premium Lite. Google bracht het Lite-abonnement enkel in Europa op de markt, waaronder in België en Nederland. Ook is het mogelijk dat de zoekgigant een uitweg zocht om meer geld te verdienen aan Premium-klanten – de vraag is natuurlijk wel of Premium Lite-abonnees zomaar overstappen naar het Premium-plan.
Verbod op adblockers
Frappant is dat deze zet samenvalt met YouTube’s push om advertentieblockers te verbieden. Het streamingplatform kneep jarenlang een oogje dicht voor de adblockers. Mogelijk wil het bedrijf daar nog dit jaar verandering in brengen. Verschillende gebruikers kregen al een adblocker-waarschuwing te zien. Als zij hun adblocker niet uitschakelden, werd het afspelen van video’s integraal geblokkeerd.
Ook dat wordt gezien als een strijd van de zoekgigant om meer Premium-abonnees te werven; enkel Premium-klanten zouden straks immers nog advertentievrij video’s kunnen streamen.