Microsoft Advertising zorgt voor reclame in Snapchats My AI
Snapchat, de populaire chatapplicatie waarin je afbeeldingen naar elkaar stuurt, start een samenwerking met Microsoft. De Windows-fabrikant zal zorgen voor gesponsorde links in gesprekken met Snapchats My AI-systeem.
Snapchat introduceerde in april ‘My AI’, ‘Mijn AI’ voor wie de applicatie in het Nederlands heeft staan. Sindsdien stuurden maar liefst 150 miljoen gebruikers een totaal van 10 miljard berichten naar de AI-dienst. ChatGPT en Bard mogen dan wel met een groot deel van de aandacht gaan lopen: de cijfers tonen aan dat Snapchats AI-systeem een van de meest populaire is.
Ergens is het dan ook vanzelfsprekend dat Snapchat wat meer wil verdienen aan de functie. In mei, kort na het lanceren van de AI-chatbot, maakte het bedrijf al bekend dat het zou experimenteren met gesponsorde links. Gebruikers zouden die links te zien krijgen als ze de chatbot vragen naar bijvoorbeeld beautyproducten: er kan dan een advertentie voor een schoonheidsproduct verschijnen. De link is afkomstig van een van Snapchats advertentiepartners.
Snap maakt nu bekend dat Microsoft’s Advertising’s Ads for Chat API voor die links zal zorgen. Met andere woorden: Microsoft wordt de schakel tussen de gebruiker en de gesponsorde link die de gebruiker uiteindelijk te zien krijgt.
Klanten van Microsoft Advertising in de VS kunnen daardoor gesponsorde links voorschotelen aan Snapchat-gebruikers. Snap zegt dat de gesponsorde links nog steeds in een experimentele fase zitten en dat het er werk van maakt om een “bruikbare ervaring” te bieden. Hoewel Snapchat geld wil verdienen aan de My AI-functie, mag dit niet ten koste gaan van de gebruikerservaring, lijkt het idee te zijn. Dat Snap vroeg of laat ook in onze contreien gesponsorde links begint voor te schotelen, lijkt onafwendbaar. Voor wanneer dat zou zijn is momenteel ongeweten.