Nieuws

Advertentievrije Instagram op komst, dit moet je weten

Instagram logo met blauwe achtergrond
© Unsplash
Meta werkt naar verluidt aan advertentievrije abonnementen voor Facebook en Instagram. Het abonnement moet tot 13 euro per maand kosten, meldt The Wall Street Journal.

Dit bedrag geldt wel enkel voor mobiele gebruikers, die het nieuwe abonnement via een appwinkel afsluiten. Zij betalen meer vanwege de transactiekosten die appwinkels als de App Store en Google Play Store rekenen. Via desktopcomputers kost het abonnement 10 euro, stelt de zakenkrant. Voor dit bedrag krijgen gebruikers toegang tot een advertentievrije versie van Facebook en Instagram. Er is ten slotte nog een mogelijkheid gebruikers toe te voegen. Dit is goedkoper dan per gebruiker een los abonnement af te nemen en kost 6 euro per maand.

Uitgelicht artikel Meta Meta lanceert AI-assistent voor WhatsApp, Instagram en Facebook

Waarom Meta werkt aan advertentievrije abonnementen? Geld is het korte antwoord. Het bedrijf besloot eerder dit jaar toestemming te beginnen vragen voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Dat deed het niet zomaar: hiertoe werd het verplicht door Europese privacytoezichthouders. Zij waren van mening dat Meta privacywetgeving ondermijnde door zonder toestemming gepersonaliseerde reclame te tonen en daar data voor te verzamelen. Nu gebruikers zulke reclame kunnen blokkeren verdient Meta een pak minder aan advertenties.

Op termijn wil Meta gebruikers met dit abonnement daarom voor een keuze plaatsen. Ofwel ze kiezen voor het advertentievrije abonnement, of ze gaan akkoord met de dataverzameling. Gebruikers die voor de laatstgenoemde optie kiezen mogen Facebook en Instagram dus gratis blijven gebruiken, in ruil voor extra dataverzameling, gepersonaliseerde advertenties én dito inkomsten voor Meta.

Akkoord privacytoezichthouders?

Volgens The Wall Street Journal heeft Meta zijn abonnementsplannen reeds gedeeld met Europese privacytoezichthouders. Zij moeten beslissen of Meta gebruikers op zo’n T-splitsing mag plaatsen, of dat de socialmediagigant opnieuw naar de tekentafel moet. Een besluit daarover moet mogelijk nog vallen.

Voor Meta lijkt er wel enige haast achter te zitten. Het advertentievrije abonnement moet al ergens de komende maanden worden uitgebracht. Hoe dit exact uitpakt zal moeten blijken zodra Meta de nieuwe abonnementen zelf presenteert. Vooralsnog heeft het bedrijf namelijk met geen woord gerept over zijn plannen voor Europese gebruikers.

businesseuinstagrammetaontspanningprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren