TikTok denkt aan betalende versie zonder reclame
Android Authority spotte die intenties als eerste. Dat ontdekten de specialisten in enkele lijnen code van de nieuwste appversie van TikTok. Daarin was een scherm te zien dat gebruikers twee verschillende formules voorschotelt. De standaardoptie blijft gratis, zolang gebruikers de gepersonaliseerde advertenties erbij nemen. Daarnaast verscheen er een advertentieloze optie, voor 4,99 dollar per maand.
TikTok bevestigt nog niets
TikTok heeft dat nog steeds niet bevestigd en een officiële aankondiging blijft voorlopig uit. Wellicht gaat het om een soort test en is de optie ook nog eens voor een beperkt aantal gebruikers beschikbaar is. Het zal nog moeten blijken of er een betalend abonnement komt voor TikTok en hoeveel dat uiteindelijk zal gaan kosten.
Ook al blijft de socialevideo-app met ruim één miljard maandelijkse gebruikers waanzinnig populair, toch blijft TikTok fors investeren in verbreding, net zoals X. Zo lanceerde het eerder dit jaar zijn marktplaats, de TikTok Shop. Die bracht vooral nieuwe features naar content creators en zakelijke gebruikers. Zo kunnen die laatsten bijvoorbeeld affiliatevideo’s droppen in de feeds van gebruikers. Mogelijk zou een betalende versie van TikTok dus enkel de normale advertenties weglaten en niet de betaalde campagnes van influencers.