Nieuws

Gen Z gebruikt TikTok als zoekmachine, niet Google

TikTok
© iStock
Een meerderheid van de vrouwelijke Gen Z’ers in de VS zou vaker informatie opzoeken via TikTok dan via Google. Toch hoeft de zoekgigant zich niet direct zorgen te maken.

51 procent van de vrouwelijke Gen Z’ers gebruikt vaker TikTok om iets te zoeken dan Google, meldt Her Campus Media, een marketingbureau gericht op Gen Z’ers. Hoewel het om een meerderheid gaat, is die meerderheid dus wel heel beperkt. Om er direct grootse conclusies aan te verbinden, blijft op dit punt lastig. Wel toont het een verschuiving van het zoekgedrag van jongeren. Waar Google ooit heer en meester was in de zoekmachinewereld, mengt het sociale medium zich nu in die strijd.

Met succes, dus. Frappant is het wel: TikTok is immers geen zoekmachine en is daar ook zeker niet op ingericht. Niettemin omdat gebruikers vooral content te zien krijgen die goed scoort volgens het TikTok-algoritme. Toch is de zoekpagina van TikTok populair bij driekwart van de vrouwelijke Gen Z’ers: zij geven aan regelmatig via het platform informatie te zoeken. Zij zoeken nog wel vaker via Google – 51 procent van de ondervraagden laat Google, zoals gezegd, juist vallen ten faveure van het sociale medium.

‘Voorkeur voor video’

Waarom Gen Z’ers graag zoeken op het sociale medium? Video is het sleutelwoord. Gen Z’ers kijken liever video’s dan het antwoord uit een tekst moeten opgraven. Ook zijn de antwoorden die ze in de video’s krijgen accurater, zegt 65 procent van de respondenten. Gepersonaliseerde antwoorden in de zoekresultaten spelen verder nog een rol: dat vinden Gen Z’ers (47%) simpelweg heel handig.

Voor Google legt dat ook meteen een blinde vlek bloot. Wil de zoekgigant in de toekomst van belang blijven dan moet het stilaan beginnen video te prioriteren in resultaten. Tegelijk is de situatie niet direct zorgwekkend: de zoekmachine is nog altijd ongekend populair. Wereldwijd verwerkt Google zo’n 83,5 procent van alle zoekopdrachten.

Geloof in influencers

Her Campus Media onderzocht ook het koopgedrag van Gen Z. Zij zouden zich vaak aangetrokken voelen tot producten die via TikTok worden gepromoot. 72 procent ging zelfs over tot aankoop nadat ze een product op het platform hadden gespot. Die aankoopdrang hangt ook samen met een gegroeid vertrouwen in influencers en merken. 70,34 procent van de respondenten gaat af op het aankoopadvies van influencers. Ook merken worden sterk vertrouwd: 62,31 procent van de Gen Z’ers zou iets kopen op aanraden van een bedrijf.

Uitgelicht artikel TikTok boete TikTok moet 345 miljoen betalen omdat het minderjarigen niet beschermt

Juist dat vertrouwen is zorgwekkend. Influencers worden vaak betaald door partners. Hoewel veel influencers enkel producten promoten die ze kennen, is dat wellicht niet altijd de beste keuze. Ook blijkt regelmatig dat influencers producten adverteren, bijvoorbeeld voedingssupplementen, die het gros van de bevolking niet nodig heeft. Jongeren kunnen door influencers dan alsnog overgehaald worden het product te kopen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business