X sloopt externe links: verwijdert titels
Volgens Musk wordt de wijziging doorgevoerd om de esthetiek van X ‘te verbeteren’. In de praktijk betekent het vooral dat nieuwsartikelen minder opzichtelijk worden getoond in de tijdlijn en dat ze minder ruimte innemen op je scherm. Ook dat was voor de miljardair een reden om de headlines te willen verbergen. Ruim een maand na de aankondiging lijkt hij zijn zin te hebben gekregen: zowel de mobiele- als webversies van X tonen geen titels van embedded webadressen.
Wel toont X nog altijd een preview van de afbeelding, met linksonder in het klein het webadres van de bron. Waar het artikel over gaat is hierdoor niet altijd meer duidelijk. Sommige publicaties geven in hun bijbehorende bericht namelijk enkel een subtiele hint over de inhoud van het artikel. Voordien hielp de titel nog bij het scheiden van clickbait van de écht interessante artikelen. Dat wordt nu lastiger.
Lagere inkomsten
Toch is dat laatste volgens Musk één van de redenen om de titels te verbergen. Steeds vaker maken publicaties gebruik van clickbaittitels om gebruikers naar hun website te lokken. Juist dat is voor de socialmediagigant een groot probleem – aan gebruikers die X verlaten, verdient Musk immers niets. Daarom hoopt de topman dat journalisten meer content direct op zijn sociale media publiceren, en dat de traffic naar externe bronnen hierdoor afneemt.
Het is een strijd die zeker niet exclusief is aan X. Ook Facebook worstelt al jaren met publicaties die via hun podium lezers proberen te werven. Enerzijds levert het Facebook veel nieuwe gebruikers op; aan de andere kant is het ook een groep gebruikers waar het niet al te veel aan verdient. Echte afschrikkende maatregelen heeft Meta’s dienst echter nooit genomen, anders dan het bereik van de berichten met externe links enigszins te beperken.
Die maatregel nam X eerder ook. Mogelijk met te weinig impact. Hoe deze wijziging exact uitpakt voor X, moet mettertijd blijken. Voor mij persoonlijk maakt het de feed van X alvast minder overzichtelijk.